Audi heeft de prijzen voor zijn snellaadstations bekendgemaakt. Het opladen van de elektrische e-Tron wordt niet goedkoop.
Audi brengt zijn eerste volledig elektrische auto op de markt: de e-Tron. Daarbij kun je een laadpas aanvragen die toegang geeft tot 72.000 oplaadpunten in Europa. Het is duidelijk dat de Duitsers niet op prijs willen concurreren met bestaande initiatieven en opladen als verdienmodel proberen te zien.
Er komen twee tariefplannen: het City- en het Transit-tarief. De eerste kost 4,95 euro per maand, de tweede 17,95 euro. Daarmee koop je toegang tot de laders, waarbij de Transit-klant ook de 150 kW IONITY-snelladers mag gebruiken. Dat klinkt goedkoop, maar laden bij een paaltje van 22kW kost 7,95 euro per keer (of je de auto nu van leeg naar vol laadt of van halfvol naar vol). Bij een 50kW-station kost het 9,95 euro per beurt en bij die snelladers (waar je dus al €18 per maand voor kwijt bent) betaal je 8 euro per laadbeurt en €0,33 per kWh.
Fastned
Ter vergelijking: bij Fastned kun je kiezen uit een flat rate van €0,59 per kWu of met een abonnement van €11,99 betaal je €0,35 per kWh. Een e-Tron volladen (80kWh) kost bij Audi dus €52,35 en bij Fastned €47,20 zonder en €40 met abonnement. Daarbij maakt het niet uit welke lader je van ze gebruikt.
Het is de verwachting dat de 50kW laders met een paar jaar niet meer bestaan. Tesla heeft jarenlang gratis snelladen aangeboden, maar nieuwe klanten gaan betalen per kWh. Op dit moment is de prijs €0,25 per kWh zonder abonnementskosten. Daar zou Audi een voorbeeld aan kunnen nemen.
Volg Bright op YouTube voor meer video's over elektrische auto's