Tesla's Superchargers waren lang de snelste laders voor elektrische auto's. Nieuwe laadnetwerken beloven steeds rapper opladen, maar Tesla blijft ook niet achter.
Op dit moment laadt een Jaguar i-Pace met maximaal 100 kW, de Audi e-Tron met maximaal 150 kW en de Tesla Model S met 120 kW. De Duitse merken pochten nog voordat ze een paal in de grond hadden gezet dat we volgend jaar met 350 kW zouden kunnen laden. Dat netwerk staat er echter nog niet en de eerste elektrische auto's van Audi kunnen die snelheid ook nog niet aan.
Tesla zit echter niet stil: zijn Superchargers krijgen een upgrade naar 250 kW, een verdubbeling van de huidige snelheid. De derde versie van de Tesla Supercharger wordt gefaseerd uitgerold. In eerste instantie kan alleen de Model 3 er gebruik van maken en het eerste station wordt in de buurt van San Francisco geopend. Eind van dit jaar komt Europa aan de beurt.
Behalve de snellere laadstations, wordt er ook software aan de auto toegevoegd die onderweg naar het laadstation de accu al op de juiste temperatuur brengt. Dat zou de laadtijd met nog eens 25 procent moeten verkorten.
Tesla opende afgelopen weekend nieuwe Superchargers in Gouda en Bunnik, waarmee het nu 19 snellaadstations in Nederland heeft.