Personeel van techgigant Facebook eist in een brief dat het bedrijf leugens in politieke advertenties gaat verbieden.
Daarmee gaan de medewerkers in tegen het huidige beleid van het sociale netwerk. Op het moment gelden er andere regels voor politici. Het bedrijf zei eind september dat berichten die de regels overtreden niet door het sociale netwerk worden weggehaald.
Dat geldt ook voor politieke advertenties. Deze reclameberichten worden niet door het sociale netwerk gefactcheckt, waardoor het mogelijk is om met leugens stemmen proberen te winnen. Die aanpak kan volgens de Facebook-medewerkers "het bedrijf flink beschadigen."
De brief werd getekend door honderden medewerkers van de techreus. Hij is enkele weken geleden verstuurd aan oprichter en CEO Mark Zuckerberg. De gelekte tekst is nu ook te lezen bij The New York Times.
Suggesties
De medewerkers hebben verschillende suggesties om het probleem op te lossen. Het lijkt ze bijvoorbeeld verstandig om alle politieke reclame door externe factcheckers te laten controleren. Daarnaast zouden de politieke reclameberichten duidelijk afgebeeld moeten worden, zodat gebruikers zien dat het niet zomaar een advertentie is.
Facebook zegt in een reactie "niet van plan te zijn om politieke berichten te censureren, en dat er gekeken wordt naar extra stappen om de reclames transparanter te maken". Daarbij zegt het bedrijf niks over de gesuggereerde factchecks voor reclame.
Het sociale netwerk heeft een nare geschiedenis met politieke advertenties. Gegevens verzameld door databedrijf Cambridge Analytica werden bijvoorbeeld misbruikt om psychologische profielen van bezoekers te maken, om daarmee zeer gerichte reclame te laten zien.
Uitleg: privacy-instellingen voor op Facebook
Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's