Twitter laat niemand meer politieke reclame plaatsen
Politici kunnen op Twitter vanaf 22 november niet langer politieke advertenties plaatsen.
Twitter-CEO Jack Dorsey vond het oneerlijk dat rijke politici geld kunnen uitgeven om een groot publiek te bereiken. Volgens hem moet een bericht pas bij veel mensen terechtkomen als deze vaak wordt geretweet, of als de plaatser veel volgers heeft.
"Online advertenties zijn uiterst effectief voor commerciële partijen, maar bij politieke onderwerpen komt er een groot risico bij kijken", schrijft Dorsey in een bericht. "Deze advertenties worden gebruikt om stemmen te winnen en de levens van miljoenen mensen te beïnvloeden.
De maatregel komt pakweg een jaar voor de volgende presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten. Twitter ligt sinds de vorige verkiezingen onder een vergrootglas, omdat het sociale netwerk een effectief communicatiemiddel is voor president Donald Trump.
Facebook onder vuur
Ondertussen ligt concurrent Facebook onder vuur door eigen personeel, omdat het bedrijf weigert de advertenties van politici te factchecken. In een open brief schrijven Facebook-medewerkers te vrezen voor de gevolgen hiervan.
Facebook zei eerder dat er andere regels gelden voor politici. Het sociale netwerk wil berichten van deze gebruikers niet weghalen, zelfs als ze meerdere regels van de site overtreden.
Volg Bright op Twitter voor meer tech-nieuws