Gamebranche tegen erkennen gameverslaving als ziekte

Gamebranche tegen erkennen gameverslaving als ziekte
3 januari 2018 om 12:39
Laatste update: 26 april 2018 om 14:35

Gamebedrijven zijn tegen het erkennen van excessief gamen als officiële aandoening door Wereldgezondheidsorganisatie WHO.

Grote game-uitgevers verenigd in de Entertainment Software Association (ESA) hebben de Wereldgezondheidsorganisatie verzocht om overmatig gamen niet als stoornis op te nemen in de classificatie van aandoeningen. WHO heeft 'gaming disorder' onlangs opgenomen in een conceptversie van de nieuwe classificatie van ziektes. ESA vraagt WHO nu om dit te herzien.

De ESA stelt dat games zelf niet verslavend zijn en meent dat het erkennen van gamen als aandoening ertoe kan leiden dat geestelijke problemen bij sommige overmatige gamers, zoals depressies, onvoldoende aandacht krijgen. Volgens de ESA zijn gamers slechts 'gepassioneerd' bezig, net als bijvoorbeeld sportliefhebbers. 

Stigma

WHO wil 'gaming disorder' vanaf dit jaar opnemen in de lijst van stoornissen. Dit moet ertoe bijdragen dat mensen die excessief gamen eerder worden geholpen. Het voornemen van WHO is onder wetenschappers omstreden. Volgens een groep wetenschappers is er nog te weinig onderzoek gedaan naar gameverslaving. Bovendien vrezen ze dat gamers door de maatregel gestigmatiseerd kunnen worden. 

Om als patiënt te worden aangemerkt moeten mensen volgens de WHO dwangmatig veel gamen, waardoor belangrijke zaken in het leven en dagelijkse activiteiten er onder lijden. Ook blijven ze doorgaan met gamen terwijl er negatieve gevolgen zijn. Het overmatige gamegedrag moet meer dan twaalf maanden lang plaatsvinden voordat de diagnose gesteld kan worden.

Lees ook: 

1 op 10 gamende jongens in Nederland is verslaafd 

Lees meer over:

Deel via