'Minder Nederlandse kinderen hebben Facebook-app'
Minder dan de helft van de Nederlandse kinderen tussen 12 en 15 jaar gebruikt de Facebook-app, veel minder dan drie jaar geleden.
Uit een nieuw onderzoek van Telecompaper blijkt dat eind 2017 nog maar 46 procent van de Nederlandse kinderen tussen 12 en 15 jaar de Facebook-app had geïnstalleerd. Drie jaar eerder lag dat percentage nog op 80 procent. Over enkele weken volgen nieuwe cijfers over het effect van de recente ophef over het misbruik van Facebook-data.
Instagram en Snapchat
Ook Twitter ziet zijn marktaandeel onder de jonge groep Nederlanders hard dalen. Inmiddels heeft nog maar 18 procent Twitter op zijn telefoon staan, terwijl dat begin 2014 nog voor 55 procent gold. Bijna even populair als Twitter is de playback-app Musical.ly: 15 procent van de jonge tieners heeft die app.
Instagram en Snapchat mogen zich in een toenemende populariteit verheugen: 86 procent van de jonge tieners heeft Instagram geïnstalleerd en Snapchat staat op 77 procent van de telefoons van de 12- tot 15-jarigen. De populairste app blijft WhatsApp, goed voor een marktaandeel van 98 procent.
Meer kinderen met iPhones
Telecompaper constateert ook dat de Apple-apps in de lift zitten. Volgens de marktvorser hangt dat samen met de toegenomen populariteit van iPhones bij de jonge doelgroep. Kinderen krijgen bijvoorbeeld tweedehands iPhones van hun ouders. Volgens Telecompaper verdubbelde in drie jaar tijd het aantal jongeren dat de Apple-app FaceTime en iMessage op hun telefoons heeft staan.
Lees ook: Facebook publiceert richtlijnen voor verboden content