Snapchat telt 'miljoenen gebruikers' in Nederland

Snapchat telt 'miljoenen gebruikers' in Nederland

21 november 2016 om 15:19
Laatste update: 27 april 2018 om 01:26

Over de komst van Snapchat Spectacles naar Nederland is nog niets bekend. Merijn heeft ze al even geprobeerd.

Snapchat heeft aan Bright laten weten dat er op dit moment 150 miljoen dagelijkse gebruikers wereldwijd zijn. In Nederland zijn dat er 'miljoenen', al noemde het bedrijf geen specifiek aantal. Van de Nederlandse gebruikers is 31 procent tussen de 13 en 17 jaar oud. De meeste Nederlandse gebruikers zijn tussen 18 en 24 jaar actief: 40 procent. Tussen de 25 en 35 jaar gebruikt 21 procent Snapchat en 9 procent is ouder dan 35 jaar. In Europa zijn er in totaal zo’n 50 miljoen gebruikers, vooral in Frankrijk en Duitsland is de dienst populair. Nederland doet het goed, maar niet veel beter dan in andere Noord-Europese landen.

Snapchat focust voorlopig op de verkoop van Spectacles in de Verenigde Staten. Voorlopig komen de zonnebrillen met camera in het montuur dus niet naar Nederland. Op de vraag of de brillen op grote schaal gaan worden uitgebracht of dat ze gelden als marketingtool was het antwoord geheimzinnig. Snapchat zal ze voorlopig niet en masse op de markt brengen, maar dat de brillen zo snel uitverkopen in de Amerikaanse automaten, toont wel aan dat er vraag is.

Snapchat Spectacles

Merijn heeft de Spectacles alvast mogen testen bij Snapchat. "Rechts op de bril zit een ronde camera die ook daadwerkelijk ronde video’s opneemt", zegt hij. "De videokwaliteit is oké. Links boven zit een knopje, als je daarop drukt neemt de camera vanzelf een video van tien seconden op. Druk twee keer en hij maakt een opname van twintig seconden die dan gesplitst op Snapchat gepost wordt, als twee filmpjes van tien seconden lang." De ronde beelden kun je in fullscreen op je telefoon bekijken en door te bewegen zie je de gehele opname.

Snapchat verkoopt zijn Spectacles via automaten op willekeurige plekken in de Verenigde Staten. Inmiddels heeft Snapchat ook een pop-up winkel geopend in New York. Ook daar staat één automaat met ruimte voor een wachtrij.

Op de foto boven dit artikel draagt Merijn een gewone zonnebril van Snapchat, van de Spectacles zelf mocht geen beeld geschoten worden.

Lees meer over:

Deel via