Zuckerberg: 'Facebook had geen invloed op verkiezingen'

Zuckerberg: 'Facebook had geen invloed op verkiezingen'

11 november 2016 om 10:39
Laatste update: 27 april 2018 om 01:57

De 'filterbubbel' en nepnieuws op Facebook hebben geen invloed gehad op de Amerikaanse verkiezingen, vindt Mark Zuckerberg.

De Facebook-CEO reageerde tijdens de beurs Techonomy16 op de vele klachten over Facebook die na de verkiezing van Donald Trump verschenen. “Persoonlijk denk ik dat het idee het nepnieuws op Facebook, wat maar een klein deel van de content is, van invloed is geweest op de verkiezingen vrij belachelijk is”, aldus Zuckerberg. “Mensen zijn slim en ze begrijpen wat belangrijk voor hen is.”

Nadat bekend werd dat Trump de verkiezingen heeft gewonnen, was er direct veel kritiek op de rol van Facebook als plek waar mensen in toenemende mate nieuws lezen. Zo schrijft TechCrunch de grote verrassing van Trumps winst toe aan de ‘filterbubbel die Facebook maakt door gebruikers vooral nieuws voor te schotelen dat bij hun mening aansluit'.

Nepnieuwssites

The Intercept smeekt Facebook ondertussen om de kwaliteit van het nieuws dat het aan zijn gebruikers toont beter te controleren, nu het een alsmaar belangrijkere nieuwsbron is. Bloomberg tekende eerder al de reacties op van voormalig medewerkers van Facebook. Zo’n oud-medewerker zegt dat Facebook “zeer partijdige, nauwelijks feitelijke media” de ruimte biedt. BuzzFeed plaatste een week geleden al een artikel over de opkomst van dergelijke nepnieuwssites, die alleen bestaan omdat zulk nieuws blijkbaar scoort op Facebook.

En ook al zegt Zuckerberg dat de invloed van Facebook klein is, zijn bedrijf erkent wel dat het de verspreiding van onzin moet tegengaan. “We nemen verkeerde informatie op Facebook zeer serieus”, aldus het bedrijf. “We waarden authentieke communicatie en horen consistent van Facebook-gebruikers dat zij liever geen desinformatie zien.” Ondanks verschillende signalen die Facebook al in de gaten houdt bij zijn trending-nieuwsoverzicht, is er volgens het bedrijf nog veel te doen.

Lees meer over:

Deel via