Met de komst van elektrische auto's kwam de vraag over de actieradius. Wat moet je over het bereik weten als je elektrisch gaat rijden?
Voor auto’s op benzine, diesel of gas werd nooit het bereik opgegeven. Je kon dat theoretisch zelf uitrekenen. Je neemt het gemiddelde verbruik van de auto, verrekent dat met de inhoud van de benzinetank en voila, het gemiddelde verbruik. Theoretisch klopt dat, maar in de praktijk blijkt dat nogal te schommelen. Bij alle auto’s - waar ze ook op rijden - zijn het weer, het rijgedrag en de gemiddelde snelheid allemaal van grote invloed op het verbruik en dus het aantal kilometers dat je op een volle tank of accu kunt rijden.
Betere testmethode
Tot voor kort stonden de verbruiks- en bereikcijfers van auto’s per definitie te rooskleurig in de brochures. De officiële NEDC-testmethode van de EU was absoluut niet representatief voor werkelijk gebruik. Tenzij je altijd alleen maar bergaf reed, de naden van je deuren had dichtgeplakt en je spiegels verwijderd had, kwam je echt niet aan de verbruikscijfers.
De nieuwe testmethode heet WLTP en is een stuk realistischer. Er wordt over langere afstanden getest, in meer realistische temperaturen, gevarieerdere omgevingen, met een geloofwaardige bandenspanning en hogere gemiddelde en topsnelheid.
Accuraat is het nog steeds niet, want de airco blijft bijvoorbeeld uit en er worden geen heuvels en dalen meegenomen in de test. Maar de WLTP-cijfers zijn een stuk dichter bij de werkelijkheid gekomen.
Meerdere factoren
Wie een elektrische auto koopt, moet dus altijd kijken naar het bereik volgens die WLTP-methode. Wil je weten hoe het verbruik er in jouw situatie uit ziet, dan zijn er een aantal factoren van belang, waarvan eentje het belangrijkst is: je maximumsnelheid. Een Nissan Leaf van de eerste generatie kan 0,12 kWu/km halen bij een snelheid van 85 km/u. Het bereik is dan met de kleine 24 kWu-accu 200 kilometer. Wie rond de 100 km/u rijdt, heeft met die kleine accu nog 120 kilometer bereik. Bij 120 km/u zakt het bereik onder de 100 km.
Je bereik varieert dus sterk met het traject dat je rijdt en de snelheden die je daarbij haalt. Je kunt het van tevoren globaal uitrekenen, maar wie een elektrische auto heeft, weet al snel wat wel en niet kan. En na een tijdje kent de elektrische rijder zijn trajecten en laadpunten. Ook geldt voor de meeste mensen met een elektrische auto dat ze thuis en op het werk laden, omdat ze een auto kiezen die een enkele reis in ieder geval haalt.