Duurtest Mazda CX-30: doordachte details
Week 3

Duurtest Mazda CX-30: doordachte details

26 februari 2020 om 18:15
Laatste update: 27 februari 2020 om 14:17

Na drie weken achter het stuur van de Mazda CX-30 valt onze autotester Rutger vooral op hoeveel doordachte details er zijn voor de bestuurder. Een top 5.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg de updates.

1 Dode hoek in HUD

Menig auto heeft een dodehoeksensor. Die geven bijna zonder uitzondering in de spiegel aan of er iemand in je dode hoek zit. Maar wie toch al in zijn spiegels kijkt heeft niet zoveel kans iemand in zijn dode hoek te missen. In de CX-30 die wij rijden wordt de waarschuwing ook in de voorruit geprojecteerd, waardoor je zelfs als je niet opzij kijkt toch weet dat iemand je aan het inhalen is. Omdat het niet echt een situatie is waarin je een foto wilt maken heb ik hieronder een artist impression gefabriceerd. 

2 Bedieningspaneel

Terwijl steeds meer automakers overstappen op touchscreens, gaat Mazda tegen de trend in met een centrale controller, waar vier sneltoetsen omheen liggen en nog een volumeknop naast zit. Ingewikkelder en duurder om te maken, omdat er bedrading van het scherm naar de controller moet. Maar volgens mij is dit elke euro waard.

Met een hand aan het stuur en de ogen op de weg kun je door de menu's navigeren. Dat is veel fijner dan voorovergebogen op knopjes op een scherm (die geen feedback geven) te klikken. Mazda heeft het infotainmentsysteem sowieso goed voor elkaar, maar dit bedieningspaneel is de kroon op het werk. 

Grote draaiknop en rechts daarvan audiobediening

3 Aanduiding maximumsnelheid

Mazda houdt dus vaak dingen bij het oude met een grote motor zonder turbo en een draaiknop voor de bediening van het infotainmentsysteem. Maar wie heel goed kijkt achter het stuur ziet dat daar geen fysieke teller meer zit om je snelheid aan te geven, maar een scherm die een klassieke teller weergeeft. Dat geeft Mazda de mogelijkheid om (net als BMW) de maximumsnelheid met een rood streepje aan te geven en de instelling van de cruise control met een blauw streepje. Elke kilometer te hard die je rijdt wordt ook in het rood gemarkeerd. Helder zonder met een opgeheven vingertje te zwaaien. 

Het rode streepje op de 30 geeft de maximum snelheid aan

4 Lane assist op stuur

Op de snelweg kan lane assist heel prettig zijn om je op saaie lange stukken in het midden van je baan te houden. Op een provinciale weg kan het juist bijzonder irritant zijn. Bij de Mazda hoef je gelukkig niet achter het stuur of in een menu op zoek naar het knopje om dat uit te zetten. Die knop zit direct onder je rechterduim. 

Midden onder zit de knop voor lane assist

Daarmee komen we ook meteen op een kritiekpunt. De zes knoppen onder je duimen zijn overdag bijna niet af te lezen. Wit op Zilver levert echt te weinig contrast op. Mazda: maak die knoppen alsjeblieft beter afleesbaar.

5 Apple Carplay

We hebben ook bij de Mazda 3 de integratie van Apple Carplay al bezongen, maar het zit op dezelfde manier in deze CX-30, dus we doen dat nog een keer. Mazda heeft intuïtief helder gemaakt dat Carplay niet binnen de menustructuur van de Mazda valt, maar er parallel naast. Carplay neemt functies over als je navigatie en je telefoon en dat maakt Mazda goed zichtbaar in het menu. Bovendien worden de sneltoetsen naast je controleknop nu sneltoetsen voor Carplay in plaats van de eigen interface. Chapeau! 

Daar rechts zit Carplay. Klikken naar rechts haalt je uit het menu.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg de updates.