'Rivalen streven Tesla voorbij met autonome auto's'
Tesla heeft onterecht het imago dat het vooroploopt met zelfrijdende auto's. Onderzoeker Navigant zet Tesla onderaan zijn ranglijst.
In het nieuwe onderzoek van Navigant naar de ontwikkeling van zelfrijdende auto's bungelt Tesla samen met Apple onderaan de ranglijst, terwijl General Motors en Google’s zusterbedrijf Waymo juist vooroplopen. Dat Tesla op de laatste plaats eindigt, is volgens Navigant Research onder meer het gevolg van de verbroken relatie met Mobileye. “Sindsdien heeft het bedrijf moeite om hetzelfde niveau te bereiken met behulp van het systeem dat het zelf heeft ontwikkeld.”
Volgens Navigant is het Autopilot-systeem van Tesla 'gestagneerd en in veel opzichten zelfs achteruitgegaan sinds de introductie eind 2015'. Navigant wijst er daarnaast op dat Tesla’s geen zelfreinigende sensors en dubbel uitgevoerde systemen hebben die er bij andere autonome voertuigen voor zorgen dat zelfrijdende auto’s onder alle omstandigheden goed blijven functioneren.
Zo leggen GM en Waymo wel sterk de nadruk op extra computers en stroomtoevoer die moeten voorkomen dat het uitvallen van één systeem tot ongelukken kan leiden.
Problemen Model 3
De slechte score in het Navigant-onderzoek bevestigt de indruk dat Tesla het de laatste tijd moeilijk heeft. De fabrikant van elektrische auto’s ondervindt de nodige problemen bij de productie van zijn instapmodel, de Model 3.
In het derde kwartaal van vorig jaar bouwde Tesla slechts 260 exemplaren van de Model 3 en ook in het laatste kwartaal van 2017 bleef de productie met 1550 exemplaren ver achter bij de verwachtingen. Eerder rekende Tesla er nog op dat het bedrijf eind vorig jaar al 5.000 exemplaren per week zou kunnen maken.
Bright stapte al in de auto van Tesla-rivaal Byton die zelfrijdend moet worden:
Lees ook:
Apple’s zelfrijdende testauto duikt weer op
Zelfrijdende auto's Waymo zonder backup-chauffeur de weg op
GM wil zelfrijdende taxi die stuk goedkoper is dan normale taxi