De Tesla Model 3 is onze favoriete nieuwe elektrische auto, tussen de duurdere Model S en de goedkopere Hyundai Kona in.
De concurrentie heeft genoeg tijd gehad om in te lopen, maar ondanks de vertraging bij de productie is de Tesla Model 3 nu in Nederland, en blijft Tesla daarmee veel rivalen voor. De Renault Zoe is nog steeds de goedkoopste elektrische auto die we kunnen aanraden, maar de Hyundai Kona heeft zoveel meer bereik, dat het een betere keuze is (vooral de zakelijke rijders).
Wie iets meer te besteden heeft dan 40.000 euro, maar niet aan de 80.000 euro komt die de Tesla Model S moet kosten, heeft met de Model 3 vanaf nu een prachtig alternatief, mits je geduld hebt om maanden op de levering te wachten. Op dit moment zijn in Nederland alleen de versies Long Range AWD en de Performance AWD te koop, wat de vanafprijs op 58.800 euro brengt. Maar de goedkopere variant van de Model 3 komt uiteindelijk ook op de markt.
Grote accu, moeiteloos rijden
Wat de Model 3 bijzonder maakt, is de grote accu, de gigantische power (346 pk) en de technologie aan boord. De accu in de Long Range versie is 75 kWh, waardoor je gemiddeld een bereik van zo'n 475 kilometer hebt. Met daarbij de optie om van het uitgebreide netwerk van Tesla Superchargers gebruik te maken. De combinatie tussen een flinke accu en laadpunten die in het navigatiesysteem geïntegreerd zijn, maakt leven met een Tesla op lange afstanden veel prettiger dan met een Hyundai, Jaguar, Audi of Mercedes.
De 346 pk onder de bips is ook een feestje. Het draagt enorm bij aan het moeiteloze dat de auto uitstraalt. Ik druk op een knop, ik zet mijn voet op het gaspedaal en daar ga ik. Als vanzelf. Druk ik door, dan is de duw in de rug enerverend. Is het nodig? Nee. Maakt het elektrisch rijden leuker? Zeker.
Stukje toekomst
De Tesla Model 3 is later ontwikkeld dan zijn grotere broer en daarom heb je voordelen van alle ervaring die is opgedaan met de Model S. De Autopilot-functie van deze generatie is bijzonder betrouwbaar en maakt rijden in files of saaie stukken snelweg behoorlijk wat aangenamer. Het gigantische dashboard dat lijkt op een laptop zonder toetsenbord wordt regelmatig met een 'over the air'-update verbeterd. Er is geen auto die je zo het gevoel geeft onderdeel uit te maken van de toekomst als een Tesla en dat geldt ook voor de Model 3.
Je levert ten opzichte van de Model S met name binnenruimte (op de achterbank) in, en wat mij betreft ook de looks. De Model 3 lijkt een afgeleide van de S en is er niet knapper op geworden. De kont lijkt ingedeukt, de neus is boller. Maar voor 60.000 euro koop je nergens een imposanter stukje toekomst.
Pluspunten | Minpunten |
---|---|
|
|
Volg het Bright YouTube-kanaal voor meer video's over elektrische auto's.
Check Bright Stuff voor al onze aanraders.