Duurtest Renault Zoe: Ampera E versus Zoe
Terwijl alle camera's gericht zijn op Opels Ampera E, heeft Renault in alle stilte van de Zoe een serieuze concurrent gemaakt.
De Opel Ampera-E heeft twee van de drie belangrijke elementen om een succesvolle elektrische auto te worden dit jaar. Hij is spiksplinternieuw, heeft een realistisch bereik van 350 kilometer, maar kost 41.000 euro. Dat laatste betekent dat er slechts een handjevol mensen zullen zijn die de auto particulier zullen aanschaffen. In de lease zal de vraag groter zijn dan het aanbod. Bij dat enorme bereik is geen hekserij komen kijken, maar simpelweg een grotere accu. Daarom is de auto een stuk prijziger geworden dan ik hoopte.
Dat schijnt nieuw licht op een minder zichtbaar revolutionair product: de Renault Zoe die we deze maand rijden. Die is niet spiksplinternieuw, heeft een realistisch bereik van 250 kilometer en kost (inclusief de accu, die kun je ook huren) 35.000 euro. Nu mag je digitaal de hand opsteken als je wekelijks meer dan 250 kilometer op een dag rijdt. Voor verreweg de grootste groep potentiële klanten zal de 40kWu-accu in de Zoe meer dan voldoende zijn. En met een prijsverschil van 6000 euro loont het de moeite om te kijken hoeveel bereik je eigenlijk nodig hebt. Ook in de wetenschap dat de Fastned-laadstations als paddenstoelen uit de grond vliegen.
Groot bereik in kleine auto
De stille revolutie rijden we deze twee weken. Een Zoe die er precies zo uitziet als zijn voorganger, maar met meer batterij in de bodem. Door een slimmere architectuur van de accu kunnen er meer cellen op dezelfde oppervlakte geplaatst worden en is een groter bereik in een klein autootje dus mogelijk. Daar stuiten we meteen op een tweede groot verschil met de Ampera E. De Duitser is 8 centimeter langer en dat merk je als je er in zit. Ter vergelijking: het verschil tussen een Polo en een Golf is 27 centimeter. Desalniettemin merk je het verschil wel. De Ampera-E lijkt iets slimmer om te gaan met de binnenruimte en voelt serieus ruimer dan de Zoe. Maar dat mag natuurlijk ook wel voor 6000 hele euro's. Die zitten niet alleen in de accu.
Wie een dag een elektrische auto rijdt, kijkt om de 2 minuten met argusogen naar het bereik. Wie een week een elektrische auto rijdt, kijkt om de 15 minuten naar hetzelfde klokje. Wie een maand een elektrische auto rijdt, kijkt alleen bij verre ritten nog. Met 260 kilometer verwacht bereik op basis van de voorgaande ritten kijk ik vanaf dag 1 al amper meer. Omdat hij 's nachts altijd aan de stekker ligt, vertrek je elke dag met een volle accu en een auto die op temperatuur is gebracht, maar zelden kom je in de buurt van een lege batterij. Daarmee is in dagelijks gebruik deze Zoe range anxiety voorbij. Sterker nog: je hoeft dus niet meer naar een tankstation. Per saldo zul je minder vaak buiten de deur laden, dan dat je vroeger bij de pomp stond.
Bekijk ook onze eerste indruk van de Opel Ampera E.