Elektrische autovakantie, deel 4: laadpalen en snelladers
Rutger rijdt een weekje door Scandinavië met de Tesla Model S. Vanaf daar een update over het laden van zo'n elektrisch beestje.
Eerder in deze serie over elektrisch rijden: de geschiedenis, de beschikbare auto's, en het gebrek aan politieke visie.
Voor de bestuurders van elektrische auto’s is binnen de kortste keren het verschil tussen Fastned, Supercharger en CHAdeMO niet ingewikkelder dan dat tussen diesel, euro 95 en BP Ultimate. Maar voor de buitenstaander lijkt het een oerwoud van standaarden en betaalopties. Ik help u graag op weg. (Volleerde elektrisch rijders, vult u mij vooral aan in de comments!)
Voorop: elke elektrische auto kun je opladen via een 230V-stopcontact. Daar zijn er waarschijnlijk alleen al tientallen van in je eigen huis. Wie een elektrische auto koopt, zal thuis altijd een lader laten installeren met een hoger vermogen, maar wie ergens een nachtje blijft slapen kan dus altijd zijn auto aan de stekker leggen en ’s ochtends vol en voorverwarmd weer verder.
Dan hebben we de reguliere laadpalen, waar je met name iets aan hebt als je een aantal uren achter elkaar ergens moet staan. Voor die laadpalen heb je in de meeste gevallen een pasje nodig. The New Motion levert het populairste pasje, waarmee je bij 12.500 publieke laadpunten in Europa terecht kan. Op sommige plekken hoef je alleen de stekker aan te sluiten om te laden. The New Motion, de ANWB en allerlei andere partijen hebben apps om oplaadpalen te vinden en elke elektrische auto die ik ooit reed had ze ook in het navigatiesysteem.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="63bac2de-410c-4282-8356-120c29c2e478"></drupal-entity>
Dan zijn er nog snelladers. Fastned heeft in Nederland in korte tijd een flinke trits neergezet. 50 stations zijn er inmiddels van hen. Her en der staan er in Nederland nog een aantal snelladers van andere merken. Nadeel van Fastned is dat als je geen flatfee abonnement bij ze neemt, je flink betaalt voor een portie snelladen. Je bent snel een tientje kwijt. Dat is per kilometer nog altijd flink goedkoper dan benzine of diesel, maar vergeleken met thuis laden is het flink aan de prijs. Maar goed, iemand moet de investering in die snelladers terugverdienen.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="00610081-3ad0-4c7e-99b2-8df093eb133b"></drupal-entity>
Voor Tesla-rijders is het allemaal een tikje overzichtelijker. Thuis laad je op een thuislader, onderweg kun je hem aan een gewone paal zetten, maar bovenop alle opties die hier boven genoemd zijn, zijn er ook nog de Superchargers. Daar kan een Tesla-rijder gratis en voor niets in korte tijd de auto weer vol laten lopen. In Europa staan er 3.321 op 576 locaties. Elektrisch vanuit Nederland, via Duitsland, Denemarken en Zweden naar Noorwegen rijden is geen enkel probleem. Ook richting de Alpen voor een skivakantie is 'appeltje eitje'. Ben je slim genoeg om normaliter elke twee uur rijden een kwartiertje rust te nemen, dan hoeft er niets aan je ritme te veranderen en rijd je gratis naar je vakantiebestemming.
Eerder in deze serie over elektrisch rijden: de geschiedenis, de beschikbare auto's, en het gebrek aan politieke visie.