Mercedes A-klasse belooft wat

Mercedes A-klasse belooft wat
12 maart 2012 om 12:33
Laatste update: 28 april 2018 om 19:13

De autoshow in Genève is bijna afgelopen, maar de Mercedes A-klasse blijft nog even hangen.

Vorige week gaven we een klein overzicht van wat design, groen of anderszins Bright was op de Autoshow in Genève. Eén auto werd alleen genoemd vanwege de iPhone-integratie, maar daarmee doen we de Mercedes A-klasse tekort.

Behalve dat het leuk is om van conceptcars te dromen, je voor te stellen wat een raket de nieuwe Ferrari moet zijn en hoe groen we in 2020 wel niet zullen rijden, is het ook goed om even te kijken naar de auto's die we binnenkort veel op de weg gaan zien.

De Koreanen noemden we vorige week al even. Zowel Kia als Hyundai zijn bezig met een opmars in de verkoopcijfers, zoals de Japanners dat een generatie terug deden. Vijf tot zeven jaar garantie zijn een belangrijk verkoopargument voor wie met z'n hoofd koopt, maar het design van Kia zit dankzij Peter Schreyer al een tijd in de lift en ook Hyundai zet steeds knappere auto's neer. Vooral Kia's nieuwe Cee'd zal het vast goed gaan doen in Nederland. Uit Zweden verwachten we veel van de nieuwe Volvo V40.

Maar de Mercedes A-klasse was voor ons de sleeper van de show. Een knappe auto die de concurrentie met de nieuwe Audi A3 aan moet gaan. Ook geen lelijke auto, maar Audi lijkt met het Seat-complex te maken te krijgen. Elk model lijkt een geschaalde versie van een andere Audi. De A-klasse daarentegen is van een non-auto met een te dikke buik, tot een pezige, stijlvol en jonge hatchback geworden. Hij is in september te koop in Nederland.

Lees meer over:

Deel via