Tim Cook: augmented reality even belangrijk als smartphone
Tim Cook, de topman van Apple, ziet augmented reality als een 'core technology' die even fundamenteel kan zijn als de smartphone.
Tim Cook sprak tijdens zijn rondreis in Europa met een journalist van de Britse krant The Independent. In dat interview liet Cook duidelijk merken dat hij, en dus ook Apple, een grote toekomst ziet voor augmented reality (AR), waarbij virtuele beelden over de echte wereld zijn te zien.
Virtual reality (VR) vindt de Apple-ceo aanzienlijk minder interessant. "Ik ben heel enthousiast over augmented reality omdat in tegenstelling tot VR - dat de wereld buitensluit - AR individuen toestaat om aanwezig te zijn in de echte wereld. En hopelijk een verbetering daarvan mogelijk maakt."
'Kan echt helpen'
Volgens Cook willen mensen zich niet lang afsluiten van de wereld, en kan dat zelfs niet zonder ziek te worden. AR kan volgens Cook, zonder dat je er helemaal diep in zit, een onderdeel zijn van jouw wereld.
"Ik beschouw het als een groot idee, net zoals de smartphone. De smartphone is voor iedereen. We hoeven niet te bedenken bij welke groep, land, of markt een iPhone past. Ik denk dat AR ook zo groot is, het is enorm. Ik kijk naar AR zoals ik naar het silicium in mijn iPhone kijk. Het is niet perse een product, maar een 'core technology'. Er zijn heel veel dingen die mensen echt in hun dagelijks leven kunnen helpen. Daarom ben ik er zo enthousiast over."
Apple-team werkt aan AR-bril
Tim Cook heeft al in eerdere interviews laten doorschemeren dat hij enthousiast is over AR. In het geheim zou een team werken aan een AR-bril. Er zijn Apple AR-patenten gespot en het bedrijf heeft meerdere VR- en AR-experts in dienst genomen. Een iOS-ontwikkelaar heeft in de code van iOS ook al mogelijke verwijzingen naar een toekomstig Apple AR-bril gevonden.
Tim Cooks uitspraken wijzen erop dat Apple groots inzet op AR, maar een veel kleinere rol weggelegd ziet voor VR-toepassingen. Maar het is wel aannemelijk dat in de Apple Labs ook onderzoek wordt gedaan naar VR. Concurrenten als Google en Facebook hebben immers al VR-brillen op de markt gebracht.