Autotester Rutger zoekt naar de beste tweedehands elektrische auto. Wat moet je weten over accu's?
De accu is het belangrijkste onderwerp bij de aanschaf van een tweedehands elektrische auto. De vragen die je moet stellen: hoeveel capaciteit heeft de accu gekregen in de fabriek? Hoeveel is daar nu nog van over? Hoe lang denk ik dat hij meegaat?
De fabrikanten van elektrische auto's durven allemaal wel te beloven dat je na acht jaar of 200.000 kilometer nog zeker 80 procent van de capaciteit van je accu over hebt. In praktijk blijkt dat voor de meeste auto's nog een redelijk voorzichtige schatting. Er zijn Tesla's te koop met bijna 3 ton op de teller die nog meer dan 90 procent accucapaciteit hebben (onderzoek ondersteunt dat). Maar ik heb ook een eerste generatie Nissan Leaf gevonden van 7 jaar oud die met 100.000 kilometer nog 79 procent capaciteit had. Hij wordt dus sowieso langzamerhand minder, de vraag is hoe snel dat gaat en hoeveel last je er van hebt.
Snelladen: geen probleem
Renault heeft voor de Zoe duidelijk geleerd dat de accu goed in elkaar zit. De Franse automaker koos voor het verkopen van de auto zonder accu, waarbij je de batterij via een huurconstructie gebruikt. Daar zat eerst nog een snellaadboete op, omdat snelladen niet goed zou zijn. Die boete bestaat niet meer, omdat het effect niet zo groot is als gedacht. Veel Tesla's laden bijna alleen maar aan snelladers (omdat dat gratis is en thuis 100 kWu overpompen wel een paar euro kost) en daarvan zijn ook weinig consequenties te zien.
De eerste generatie Nissan Leaf (van 2011 tot 2013) lijkt het wat minder goed te doen. Let wel: dit is op basis van een aantal anekdotes, niet op basis van diepgravend wetenschappelijk onderzoek. Bij de Nissan Leaf is het mogelijk om op het dashboard te zien of alle capaciteit nog aanwezig is, maar er zijn ook mogelijkheden om via de OBD-poort de boel heel precies uit te lezen. Leden van de Nissan Electric Club doen dat wel eens voor mensen die een nieuwe auto willen kopen.
De eerste Leafs, BMW i3's en Renault Zoe's hadden allemaal accu's van rond de 20 kWu en daarmee in slechte omstandigheden (koud, hard rijden) een bereik van minder dan 100 kilometer. Verlies je daar 10 procent van, dan doet dat echt pijn. Heb je een Tesla die een bereik had van 200 kilometer, dan is die 10 procent verlies voor je dagelijkse kilometers makkelijker te verhapstukken.
De beste opties per budget
Over het algemeen houden de accu's van tweedehands elektrische auto's zich beter dan verwacht. Wie goedkoop wil instappen, kan een Zoe kopen van 12.500 euro met een gehuurde accu. Omdat je geen wegenbelasting betaalt, is die €59 (voor maximaal 7500 km per jaar) wat beter te verteren.
Wie wat meer geld heeft of wat meer ruimte wil (of allebei), koopt een Leaf van na 2013 en laat de accu voor aanschaf testen. Daarmee rijd je per kilometer dan nog wat voordeliger.
Wie een budget heeft van boven de 20.000 euro kan naar auto's kijken als de Kia Soul of de Nissan Leaf met de 30 kWu-accu.
Lees eerder in deze serie: