Netflix eindelijk op dreef met Annihilation
Na drie missers met scifi-films bij Netflix zorgen Alex Garland en Natalie Portman wel voor een sterke film: Annihilation.
Netflix lijkt beter thuis in series dan in speelfilms. De afgelopen maanden verschenen er drie grote sciencefictionfilms exclusief bij de streamingdienst: Bright (met Will Smith), The Cloverfield Paradox (van product J.J. Abrams) en Mute (van regisseur Duncan ‘Source Code’ Jones). Hoewel Netflix al een vervolg van Bright heeft besteld, wist geen van de films te overtuigen. Als ze in de bioscoop waren verschenen, dan waren ze geheid geflopt.
Sci-fi op z'n best
Sinds deze week staat een nieuwe poging online: Annihilation. Ik heb ‘m gisteravond gezien en kan me aansluiten bij de overwegend positieve recensies. Alex Garland, die naam maakte als schrijver met The Beach en als regisseur met Ex Machina, breekt de ban voor Netflix en levert met Annihilation een solide film af. Deze recensent zegt het wel mooi: “Annihilation is een intelligente film die grote vragen stelt en weigert makkelijke antwoorden te geven. Sci-fi op z’n best.”
Hoofdrolspeler Natalie Portman (Black Swan, Star Wars, V for Vendetta) is goed op dreef en beschermt een team van vijf onderzoeksters tijdens hun verkenningstocht door een gebied besmet door een mysterieus buitenaards wezen.
Data over kijkgedrag
De film zou oorspronkelijk door Paramount verspreid worden. De twijfel sloeg echter toe en de studio beperkte de bioscooprelease tot de VS, Canada en China. Netflix zag zijn kans schoon. De dienst gaat daarbij heel anders te werk en baseert zijn aankopen op de grote verzameling data over kijkgedrag die het verzamelt van zijn abonnees. Dat is de reden dat er zoveel sciencefiction zit tussen de 80 (!) films die de dienst dit jaar zal uitbrengen, waaronder invasie-thriller Extinction en Life Sentence.
De dienst weet vrij gedetailleerd wat zijn kijkers willen zien en sci-fi scoort goed. Dat patroon zie je ook terug bij de eigen series. Denk aan Stranger Things, Altered Carbon, Black Mirror en de aanstaande serie Lost in Space.
De strijd aan met Hollywood
Dat uit die data ook een orc in een politie-uniform rolt, dat is Netflix vergeven. De dienst staat of valt ook niet bij één film. Bevalt een film niet, dan ga je als kijker terug naar het hoofdmenu en kies je iets anders uit de omvangrijke collectie. Budget heeft Netflix ook genoeg; het haalt in de VS meer op aan abonneegelden in één maand dan de succesvolle film Wonder Woman tijdens zijn gehele bioscooprun.
Toegegeven, daar staan veel datakosten tegenover voor al dat gestream, maar de filmstudio's mogen gewaarschuwd zijn. Met zijn verticale integratie - producent, distributeur en aanbieder ineen - heeft Netflix na de videotheken en tv-zenders nu zijn zinnen gezet op Hollywood.
Lees ook: