Onderzoek: grote invloed vloggers op koopgedrag kinderen
De helft van de basisschoolleerlingen in groep 5 tot en met 8 geeft toe dat hun koopgedrag wordt beïnvloed door vloggers.
Dit meldt het platform Wijzer in Geldzaken op basis van een eigen onderzoek. Olaf Simonse van het platform vindt dit een verrassende uitkomst. "Het zou kunnen dat de echte invloed van de vloggers nog groter is, omdat er ook nog een groep kinderen onbewust beïnvloed wordt door de filmpjes."
Een op de zes kinderen zegt zelfs dat het heel vaak voorkomt. Dat kinderen beïnvloed worden, is niet nieuw, weet ook Eva van Reijmersdal. Ze is universitair hoofddocent communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. "Vroeger had je popmuzikanten en fotomodellen waar kinderen op wilden lijken, nu hebben vloggers en YouTubbers dezelfde status."
De kinderen hebben volgens Van Reijmersdal het idee dat vloggers dichtbij ze staan. "Veel vloggers zijn dezelfde leeftijd als hun kijkers. Hierdoor denken de kijkers: deze persoon lijkt zoveel op mij, wat hij of zij heeft, wil ik ook. Vroeger was een reclame op tv duidelijk een reclame. Nu is dat minder transparant. Merken willen altijd bekende mensen betalen om hun product aan te prijzen, maar bij de online filmpjes is de scheidingslijn dunner."
Dubbele boodschap
Doordat de filmpjes entertainment zijn, hebben kinderen de dubbele boodschap vaak niet door. "Kinderen willen nadoen, proeven, proberen. Gewone reclame herkennen ze en kunnen ze makkelijk negeren, maar naar deze filmpjes willen ze kijken, helemaal als ze goed gemaakt zijn."
Volgens het onderzoek van Wijzer in geldzaken blijkt dat vrienden en familie het meeste invloed hebben op het aankoop van de kinderen. "Driekwart van de kinderen zegt soms iets te willen hebben omdat een vriend of vriendin dat ook heeft", legt Olaf Simonse uit.
Dit ziet ook Eva van Reijmersdal: "Als een kind in een speelgoedwinkel staat en hij ziet daar bijvoorbeeld een slijmbal, dan weet hij niet meer precies waar hij het gezien heeft, bij een vriendje of bij een vlogger. Hij weet niet waar zijn voorkeur vandaan komt, maar wel dat het product hem bekend voorkomt. En dat is precies wat de reclamemakers willen."
YouTuber Kalvijn vertelt hoe hij omgaat met gesponsorde video's:
Bright TV bezocht vlogger Enzo Knol:
Lees ook: