Alarmnummer stelt diagnose met kunstmatige intelligentie
In Kopenhagen krijgen meldkamermedewerkers hulp van kunstmatige intelligentie. Algoritmes bepalen of een gesprek over een hartaanval gaat.
Bij een hartstilstand is tijd van levensbelang. Iedere minuut dat het langer duurt voordat het slachtoffer hulp krijgt in een ziekenhuis vermindert de kans tot overleven. Maar het is voor de medewerkers van meldkamers vaak moeilijk om over de telefoon de juiste diagnose te stellen, omdat de persoon die belt meestal erg in paniek is.
In Kopenhagen luistert Corti, een virtuele assistent met kunstmatige intelligentie, mee op de lijn. Corti analyseert zowel het gesprek als achtergrondgeluiden die zouden duiden op een hartaanval. De medewerker in de meldkamer krijgt in real-time waarschuwingen van het systeem. Met Corti bleek in 95 procent van de gevallen de juiste diagnose te stellen tijdens een test. Zonder hulp van het systeem was dat 73 procent. Data over Corti's analyse van 170 duizend meldingen worden binnenkort gepubliceerd.
Zelflerende software
Corti gebruikt machine learning om zichzelf voortdurend te verbeteren. Zo herkende Corti bij een melding door een vrouw dat haar man van het dak was gevallen de achtergrondgeluiden van de man die naar adem snakte als een kenmerk van een hartaanval, terwijl de medewerker dacht dat het om een gebroken rug ging. Overigens helpt Corti de medewerker ook om fouten te vermijden, zoals het verkeerd begrijpen van het adres waar de ambulance naar toe moet.
Lees ook: