Facebook plaatst advertenties tegen nepnieuws

Facebook plaatst advertenties tegen nepnieuws

8 mei 2017 om 10:04
Laatste update: 26 april 2018 om 21:18

Facebook heeft advertenties in Britse kranten gezet om mensen bewuster te maken van nepnieuws.

In de advertenties in The Guardian, Daily Telegraph en The Times staat een lijst van 10 dingen waar mensen op kunnen letten om zelf te bepalen of nieuws echt of nep is. De lijst in de advertenties is dezelfde als die Facebook een maand geleden online publiceerde.

De eerste tip suggereert dat je moet waken voor sensationele koppen boven een artikel. Shockerende koppen die ongeloofwaardig klinken, moet je niet geloven, aldus de advertentie. Facebook adviseert ook om de bron te onderzoeken, bijvoorbeeld door goed te kijken naar het webadres, en de oorsprong van foto's te onderzoeken. Oudere foto's zijn mogelijk uit de context geplaatst.

Invloed op verkiezingen

De aanleiding voor deze campagne zijn de Britse verkiezingen van volgende maand. Tijdens de Amerikaanse verkiezingen zou nepnieuws volgens critici invloed hebben gehad op de uitslag. Een onderzoek van Stanford-wetenschappers zou overigens het tegendeel bewijzen. Het effect van nepnieuws op de verkiezingen zou minder grootschalig zijn dan gedacht. 

De BBC stelt in een eigen onderzoek, dat vanavond in tv-programma BBC Horizon wordt uitgezonden, dat het sociale netwerk juist wel een beslissende rol speelde rond de Amerikaanse verkiezingen en het Brexit-referendum. In een rapport van vorige maand geeft Facebook toe dat veel nepnieuws met opzet wordt verspreid om de meningen van mensen te beïnvloeden.

Lees meer over:

Deel via