Duurtest Toyota C-HR: de concept-middenklasser
De Toyota C-HR is een crossover met lef. Een ontwerp dat trouw is aan het concept. Wij testen hem twee weken.
Op de autobeurs zie je een glimmend stuk metaal met enorme velgen, laag bij de grond en futuristisch vormgegeven. In de showroom zie je een glimmend stuk metaal met 15 inch velgen, genoeg ruimte onder de vloer om een eendenfamilie veilig te overrijden en een vormgeving die alleen als je je ogen heel ver dicht knijpt en je geheugen gebruikt iets te maken heeft met wat er op die autobeurs stond.
Meestal gaat dat zo. De ontwerpers mogen even los en worden daarna weer teruggefloten. Deels als gevolg van regelgeving, deels door panels van consumenten wiens meningen tot een gemiddelde worden gereduceerd. Maar er zijn uitzonderingen. De driedeurs Range Rover Evoque is een conceptcar voor op de weg. De BMW i8 ziet er nog altijd futuristisch en onwerkelijk uit en voor de wat kleinere portemonnee is er nu de Toyota C-HR. Een crossover die anders durft te zijn. Concurrentie van de C-HR (spreek uit op z'n Engels) is de Nissan Juke (eigenzinnig, maar geen knapperd) en de meer traditionele SUV's en Crossovers als de Audi A2, Kia Niro, Seat Ateca, Nissan Qashqai en Renault Kadjar.
Verkeersbordherkenning
De 1.2 turbo die wij rijden is te koop vanaf een kleine 25.000 euro en levert 116 pk. Gadgettechnisch wordt er goed voor je gezorgd: automatisch grootlicht, radar-cruisecontrol en verkeersbordherkenning zijn standaard. Naast die speeltjes, krijg je dus ook een auto met een eigen smoel. De C-HR heeft flink uitgeklopte wielkasten, waardoor hij breed en gespierd lijkt. De koplampen liggen bijna op de auto en zorgen voor een stoere, maar niet agressieve uitstraling. Bij de achterlampen zien we een beetje BMW-i8-light design. Je kunt er niet echt onderdoor kijken, maar ze lijken wel uit te steken uit de carrosserie en werken als de heupen van de auto.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="98da290d-a022-479f-940b-f75d777e8bd4"></drupal-entity>
Stijlvolle stiksels, deurpatroon, plafondpaneel en iets minder stijlvolle infotainment-interface.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="c6bc76ea-9494-4d56-ae51-9518497ea432"></drupal-entity>
In het geval van deze knoppen ging vorm boven functie.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="ac37d994-70d8-427a-9e01-8ac02d7fc23a"></drupal-entity>
Spot u ook een snufje BMW i8?
Minpunt: het interface-ontwerp
Het goede nieuws is dat de ontwerpers van Toyota niet zijn opgehouden bij de buitenkant. Het dashboard is ook futuristisch en de stiksels bovenlangs geven een mooi contrast met de modernere vormen in kunststof. In het dakpaneel is een asymmetrisch ruitvormig patroon verwerkt en ook in de deurpanelen zien we een modern patroontje in drie dimensies.
Minpuntje: de interface op het grote scherm. Dat ontwerp doet nogal gedateerd aan, met grote knoppen. Ook de bedieningsknoppen op het stuur hadden sterker gekund. Ze volgen nu een aflopende lijn van het stuur, waardoor ze op de tast moeilijk te onderscheiden zijn.
Al met al is de eerste indruk van de C-HR dat er een conceptcar op je oprit kan staan voor 25.000 euro met mooi speelgoed aan boord en van binnen en buiten uitdagend vormgegeven. Geef ons nog een week om er kilometers mee te maken en we kunnen je vertellen of ook achter het stuur alles rozengeur en maneschijn is.