Toezichthouder: reclame game No Man's Sky was niet misleidend
Spelers vroegen een paar maanden geleden massaal hun geld terug, nadat de ruimtegame hen teleurstelde.
No Man’s Sky was één van de grootste gamehypes van dit jaar, maar na release bleek het snel voorbij, toen het spel voor velen niet bracht wat ze ervan hadden gehoopt. Dat leidde ertoe dat mensen hun geld massaal terugvroegen en kregen op Steam en de PlayStation 4. Inmiddels zijn Steam en Sony niet meer zo coulant.
Op Steam moesten gebruikers wel uitleggen waarom ze hun geld terug wilden. Dat kon alleen als ze problemen hadden met spelen of als ze vertelden dat No Man’s Sky in de praktijk anders was dan vooraf geadverteerd. Onterecht, stelt de Britse Advertising Standards Authority (ASA) nu. Volgens de toezichthouder heeft ontwikkelaar Hello Games geen onterechte beloftes gemaakt in zijn reclames voor de game.
'Gameplay komt overeen met trailers'
De afgelopen twee maanden onderzocht de ASA claims dat de game misleidend in de markt was gezet. De ASA onderzocht of geadverteerde features gemakkelijk terug te vinden waren in de game en dat bleek in de meeste gevallen zo te zijn. Wel vond de toezichthouder enkele verschillen tussen trailers en de game, maar beoordeelde dit als 'niet misleidend'.
Wel toonde Hello Games de beste stukjes uit het spel, zegt de ASA. "De impressie die we van de reclames kregen waren in lijn met de gameplay en overdreven niet wat spelers konden verwachten."
Hello Games heeft nooit op de klachten van spelers gereageerd. Eerder deze week bracht de ontwikkelaar wel een update voor No Man’s Sky uit, waarmee de gameplay wordt uitgebreid. Zo kunnen spelers nu een basis bouwen en zijn er nieuwe spelmodi om de game aantrekkelijker te maken.