Amerikaanse elektrische bus haalt 560 km op volle accu
De Catalyst E2 Series biedt een kijkje in de toekomst van openbaar stadsvervoer, dankzij een enorme elektrische accu.
Startup Proterra toonde eind vorig jaar al de Proterra Catalyst, een elektrisch rijdende bus die een afstand van 415 kilometer beloofde op een volle lading. Hetzelfde bedrijf komt bijna een jaar later met de opvolger: de Catalyst E2 Series.
Volgend jaar moet de nieuwe bus de straat op gaan in Noord-Amerika. Zonder bijladen haalt die een afstand van 560 kilometer. Daarmee zou hij een dag mensen kunnen vervoeren zonder tussendoor aan het stroom te hoeven. De elektrische bus kan passagiers groen gaan vervoeren, maar om hem aan te schaffen is hij een stuk duurder dan een conventionele dieselbus: 799.000 dollar tegenover dieselbussen die soms 'slechts' 300.000 dollar kosten.
Enkele voordelen zijn wel dat de elektrische bus verder weinig onderhoudskosten heeft. In Nederland rijden veel bussen nog op diesel. Vorig jaar koos Amsterdam er al voor om alle stadsbussen op elektriciteit te laten rijden, iets wat in 2017 of 2018 gerealiseerd moet zijn. Die bussen halen echter niet de afstanden van een Catalyst E2 Series met een actieradius van zo’n 200 tot 250 kilometer.