Duurtest Renault Talisman, conclusie: luxe design, slechte interface
De Talisman is een Fransoos in hart en nieren. Dat heeft voor- en nadelen.
Ik vind het bijna onmogelijk om een conclusie te schrijven over de Renault Talisman. En ik zal je vertellen waarom. Van huis uit heb ik meegekregen dat Franse auto's roesten, uit elkaar vallen en de elektronica in betrouwbaarheid slechts marginaal beter is dan het gefrommel van de Britten. Maar sinds ik voor Bright auto's mag testen, val ik elke keer juist voor de Franse auto's (Cactus, C4 Grand Picasso, 208 GTI, 308 station).
De Duitsers imponeren me met hun oog voor detail en fenomenale afwerking, maar laten me verder meestal koud. Ja, ik wil een Audi, maar ik voel meer voor een Citroën. Zo lang ik blijf geloven in het verstandshuwelijk (als het op auto's aankomt) zijn de Franse auto's eeuwig tweede, of derde. Per saldo ben ik dus altijd 'geconflicteerd'.
In het geval van onze luxe Talisman Initiale Paris komt daar nog iets bij. De auto ziet er geweldig uit, rijdt echt prima, maar het R-link infotainmentsysteem is echt om te janken. Hieronder zie je waarom.
Pièce A
Op het eerste scherm staat bovenaan een kaart, daaronder informatie over de radio en daaronder drie knoppen. Ze zijn bij Renault zo verstandig geweest het touchscreen aan te vullen met een draai-, druk-, kantelknop. Als ik daaraan draai wissel ik tussen de kaart en de radio-informatie. De twee knoppen daaronder lijken niet bereikbaar. Wil ik die indrukken, dan zal ik de draaiknop naar mij toe moeten kantelen, waarna ik deze twee knoppen kan bedienen. Gekmakend is het.
Pièce B
Wil ik naar een ander tabblad, dan doe ik dat door de draaiknop naar rechts te kantelen. Volstrekt logisch. Maar laat ik daar nu hetzelfde menu-item op meerdere tabbladen tegenkomen... Daar staat mijn rationele kaaskop bij stil.
Learning to love you more
Desondanks wil ik heel graag werken aan de relatie. Waarom? Omdat er laatst een jongedame langs fietste die tegen haar vriend zij: "Dat vind ik nou een mooie auto". Ik kan het niet meer met haar eens zijn. Het is een prachtige auto om te zien. Zeker in het bijna zwarte paars, in deze schitterende Initiale uitvoering. Met die knoepert van een logo voorop en de dagrijverlichting die onder de lampen lijkt te ontsnappen en zich in de bumper nestelt.
De Kia Optima, de Ford Mondeo en de Mazda 6 zijn ook schitterende auto's, maar voelen niet zo speciaal als de Talisman. Als de Optima, Mondeo en Mazda 6 luxe gebruiksartikelen zijn, dan is de Talisman een luxe designobject. Minder praktisch, maar wel waardevoller.
Per saldo is het dus vooral de vraag hoe je een auto ziet. Van binnenuit of van buiten. Anders gezegd: is een auto een entertainmentsysteem dat kan rollen, of een vervoersmiddel met een radio er in? Ik ben bang dat ik voor het eerste kies. De Talisman is een prachtige Française met een gebruiksaanwijzing.