Duurtest Nissan Leaf 30kWh: raadzaam rekensommetje

Duurtest Nissan Leaf 30kWh: raadzaam rekensommetje

26 maart 2016 om 18:17
Laatste update: 27 april 2018 om 08:08

6kWh extra in de accu transformeert het rijden met de Leaf van pionieren naar comfortabel cruisen.

Rijden met de Nissan Leaf heeft nog steeds dezelfde voordelen als 4,5 jaar geleden toen we de auto voor het eerst testten. Maar het belangrijkste nadeel is aanzienlijk kleiner geworden met de komst van de 30kWh-accu.

Waarom zou ik een Leaf willen rijden?

Voor wie geen zin heeft de Bright-archieven in te duiken, even een resumé van de redenen waarom je een Leaf met deze dikke nieuwe batterij zou willen rijden. Van de elektrische auto's die op dit moment te koop zijn heeft alleen de Tesla Model S meer bereik. Dik twee keer zoveel, voor drie keer de prijs van een Leaf. De BMW i3, de Renault Zoe, de Kia Soul worden allemaal ruim gepasseerd met de nieuwe accu.

Waarom je elektrisch zou willen rijden? Omdat je geen lokale uitstoot hebt van fijnstoffen. Minder kans op aandoeningen aan luchtwegen rond jouw huisnummer dus. Met bijvoorbeeld zonnepanelen, een aandeel in een windmolen of een abonnement op groene stroom heb je ook nog eens invloed op de totale uitstoot van de auto. Je zonnepanelen verdien je bovendien rap weer terug met de Leaf voor de deur. Onafhankelijkheid van olie is behalve om milieutechnische redenen ook politiek interessant: wie wil er in zo extreme mate afhankelijk zijn van de olieproducerende landen?

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="9fb65460-38c4-4d0b-ad73-9139c840b7c8"></drupal-entity>

Onder het logo 1 van de 4 camera's die je rondom beeld geven. 

Waarom zou ik niet in een Leaf willen rijden?

Rijd je wekelijks van Maastricht naar Amsterdam, dan is het zelfs met de 30kWh-accu wel pionieren in de Leaf. Op 80km-wegen is mijn verbruik gemiddeld ongeveer 18,5 kWh per 100 kilometer. Ik moet met 80 op de cruise control, dus eenvoudig 150 kilometer kunnen halen, maar met 120 km/u zal dat flink afnemen. Een enkeltje Groningen - Amsterdam vereist (voor de zekerheid en in verband met de plaatsing van de snelladers) zelfs met deze nieuwe accu nog twee keer snelladen.

Niet onoverkomelijk als je het eens in de maand of minder moet doen, maar vervelend als je regelmatig heen en weer moet en dan ook nog op tijd staat. Maar de statistieken suggereren dat het grote merendeel van de automobilisten in Nederland zonder al te veel hoofdpijn en range anxiety deze elektrische wagen zouden kunnen rijden.

Lease of koop je nu een nieuwe Leaf, dan worden een boel van de praktische bezwaren die je verder kunt hebben weggenomen. De eerste 4 jaar heb je geen onderhoudskosten (die op een elektrische auto toch al lager zijn), je mag diezelfde periode gratis en voor niets snelladen bij Fastned zo veel en zo vaak je wilt, én je krijgt voor drie weken per jaar een huurauto van Hertz.

Een vriend van me maakte het rekensommetje en kwam tot de conclusie dat de kosten per kilometer voor deze auto in zijn scenario lager zouden liggen, dan voor de Ford Focus van 8 jaar oud die hij nu rijdt. Als voor jou de meeste trajecten (woon-werk), familiebezoek, etc. kort genoeg zijn, of strategisch langs een snellader gaan, zou je het rekensommetje ook eens moeten maken.

Meer auto-duurtests

Lees meer over:

Deel via