Duurtest Nissan e-NV200 Evalia: goed voor de stad
We reden in dit elektrische busje de band Ravenna naar zijn ep-release, krijsende kinderen door het Groningse landschap en mezelf van en naar Leeuwarden. Conclusies.
Ik heb nog niet eerder een auto gereden die in zo'n absolute zin een monopolie op de markt heeft. Je kunt geen ander elektrisch busje van dit formaat krijgen namelijk. En erger nog: groter helemaal nog niet. En dat is een probleem. Want er zou een schreeuwende behoefte moeten zijn aan deze auto. Sterker nog, die behoefte ís enorm, maar niemand weet het.
De concentraties fijnstoffen in steden ligt al jaren veel te hoog. Met name in de Randstad. Maar omdat het de UPS, TNT en DHL's van deze wereld nog niet verboden wordt, roken die lekker door met hun dieselbusjes die maximaal uitstoten vanwege het vele stoppen en optrekken. De Evalia zou dus een extreem veel geziene gast moeten zijn in de binnensteden van Nederland. Helaas is dat niet zo. Dat ligt voor een groot gedeelte aan de politiek, die geen aanleiding geeft, en deels aan de stand van de techniek.
De Nissan Evalia heeft op deze koude dagen een bereik van ongeveer 120 kilometer. Maar dan moet je de gemiddelde snelheid niet te veel op laten lopen. Rijd je stukken 120, dan mag je er gerust 80 kilometer van maken. Rijd je echter steeds korte stukjes in de stad en niet harder dan 50 (zoals de pakketbezorger), dan haal je moeiteloos de 160 kilometer. Voor een pakketbezorger in een grote stad is dat meer dan genoeg. Wil de Evalia voor een grotere groep aantrekkelijk zijn, dan is een groter bereik wel noodzakelijk.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="b6ad1612-ae17-499f-a2b1-657b8daf9970"></drupal-entity>
Je kunt niet langer zeggen dat er te weinig oplaadmogelijkheden zijn.
Aan luxe ontbreekt het je niet in de Nissan. Stoelverwarming, stuurverwarming, achteruitrijcamera, infotainment met navigatie en aansluiting voor je smartphone. Het is zeker geen behelpen in het elektrische busje. Onze Evalia-versie heeft twee schuifdeuren en zeven zitplaatsen in totaal, waar alleen de achterste twee wat beperktere beenruimte hebben. Die stoelen zijn eenvoudig in te klappen, waarna er ruimte genoeg is voor twee kinderwagens om naast elkaar te staan, zonder ze in te moeten vouwen. Voor een jong gezin is de Evalia dan ook een hele praktische auto. Met als bonus de wetenschap dat je de atmosfeer niet vol pompt met rotzooi voor de generatie in de Maxi Cosi op de achterbank.
De markt gaat het probleem van fijnstof in de atmosfeer niet oplossen totdat het niet alleen meetbare, maar ook direct voelbare en zichtbare gevolgen heeft. Dat de Evalia het enige busje is dat elektrisch voortgedreven wordt is dan ook een probleem. De gemeente Vlieland dacht er over om zijn VW Transporters te vervangen door elektrische busjes, maar deze Evalia was dan weer net te klein. Wie echter een nieuwe 7-zitter nodig heeft, niet dagelijks meer dan 80 kilometer enkele reis maakt, zou zeker de Evalia moeten proberen.
Binnenkort zie je de Evalia in actie in Bright TV. Meer auto-tests? Zie ons Duurtest-archief.