Duurtest Nissan E-NV200 Evalia: elektrische 7-zitter
Deze maand rijdt Bright-autotester in de elektrische 7-persoons Nissan E-NV200 Evalia: een busje met een kleine 200 kilometer elektrisch bereik en zeeën aan ruimte.
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg de updates.
Elektrische busjes zijn zeldzaam. Dat is vooral verklaarbaar vanuit de aanschafprijs. Een Nissan NV200 met een 1.6 benzinemotor kost 13.930 euro. Met het donkerrode energielabel G als extraatje. De elektrische variant van dezelfde auto kost 32.020 euro. Dat zit voor een groot gedeelte in de kosten van de accu. Per gereden kilometer zou voor een bedrijf een elektrische auto voordeliger kunnen worden onder de juiste omstandigheden, maar de markt is nog zo onvolwassen omdat het prijsverschil zo groot is.
Voelt gedateerd
Daarom ziet deze e-NV200 Evalia er ook bijna hetzelfde uit als de auto die we exact 4 jaar geleden getest hebben. Er zitten wat meer leds in de koplampen, maar stap achter het stuur en ik waan me terug in het vorige decennium. De Leaf kreeg met zijn tweede generatie een nieuw infotainmentsysteem. De Evalia moet het doen met een interface die in 2011 al wat gedateerd aanvoelde. Maar ik kan dat door de vingers zien.
Om twee redenen: ik voel me achter het stuur van de Evalia een soort buschauffeur en alles in het leven lijkt dan eenvoudiger (I got you, Fred Teeven!) én er ligt nu geen zielig 24 kWu accuutje onder de vloer, maar een 46 kWu unit. Standaard is dat 40 kWu, maar voor deze speciale taxiversie zijn er her en der nog wat extra batterijtjes verstopt. Dat geeft de Evalia een wat ruimer bereik van tegen de 200 km.
Klein bereik
Wie elektrisch wil rijden en meer dan 5 personen kwijt moet, heeft niet zoveel keuze. De Tesla Model X en de Model S (als je twee kleine kinderen achterstevoren wilt laten zitten op het optionele bankje) zijn een flink stuk duurder dan deze Nissan.
Daar moet je wel wat offers voor doen, want een camper voor lange afstanden zal het niet worden. Op de snelweg moet je denken aan een maximaal bereik van 165 kilometer in de zomer en nadat je een snellader gevonden hebt, kom je er achter dat de Chademo-aansluiting je toch zeker een uurtje bezig houdt en als je meerdere keren op dezelfde rit wilt laden, neemt die snelheid af.
Flexibele zitmogelijkheden
Binnenin is het niet per se spartaans, maar allemaal wel erg grijs en grauw. Een gezellige familiebus gun ik toch minstens gezellig gestippelde bekleding. Dat wordt enigszins gecorrigeerd door de eindeloze zitmogelijkheden. Wij hebben een speciale taxiversie met drie zitplaatsen op de achterbank, twee zitplaatsen middenin en twee stoelen voor.
De reguliere Evalia heeft een 2-3-2 opstelling (gebalanceerd middenveld). Die stoelen kun je opklappen, neerklappen, weghalen, doorverkopen, wat je wil! En daarmee heb je dus ook in een handomdraai een hele fiets achterin, of een setje winterbanden, of het Jamaicaanse bobsleeteam.
De komende vier weken gaan we de vernieuwde Evalia aan de tand voelen. Laat via Facebook of Twitter horen wat jij getest wil hebben.