Commentaar: Oculus Rift is wel/niet te duur
Dat VR-bril Oculus Rift 700 euro kost was voor velen even schrikken. Maar we zijn er uit: de prijs is volledig terecht/belachelijk.
De Oculus Rift wordt na jaren van developer kits vanaf maart eindelijk aan consumenten geleverd. De vr-bril kost 599 dollar in de VS en hier 699 euro. Dat prijsverschil steekt, maar vrijwel alle gadgets zijn momenteel duurder in euro’s dan in dollars. Voor het gemak stappen we even over dat prijsverschil heen, om ons te richten op de compleet bizar hoge / prima te verantwoorden prijs. Iedereen in de techwereld leek daar deze week wel een mening over te hebben. De opinies waren grofweg in twee kampen te verdelen:
Oculus Rift is niet te duur
De Oculus Rift is een high-end vr-bril. Speciaal ontwikkelde snelle high-res schermen om vlak voor je ogen te zetten, peperdure custom lenzen, op maat gemaakte sensoren in een behuizing die langdurig lekker op je gezicht moet zitten. Dat is allemaal niet goedkoop, zelfs als je het voor kostprijs verkoopt, zoals Oculus zegt te doen.
Bovendien moet je voor zo’n Oculus Rift een behoorlijk krachtige pc hebben. Eentje met minstens een Nvidia GTX 970 of AMD 290, waar je al snel zo’n 370 euro voor betaalt. Zie de Oculus Rift meer in dat straatje: een high-end component voor je pc. Koop je vandaag een 4K-scherm voor je pc ben je ook zonder probleem minstens 500 euro kwijt, en dan heb je het over een beeldscherm en niet over een high-end vr-bril.
Bovendien: door de jarenlange aanloop lijkt het door de consumentenversie misschien alsof virtual reality ineens voor iedereen geschikt moet zijn. Dat is niet zo: juist Oculus is pas het begin. Vergeleken met Oculus Rift is alles dat je op vr-gebied kan kopen een gimmick: de kartonnen vr-brilletjes, de korte games en apps die je op Gear VR kan draaien. Geinig, en vaak mooi gemaakt, maar Oculus wil meer, en daar betaal je dan ook naar.
Je doet in wezen mee als testpersoon in de eerste lichting games die er voor de bril uitkomen. Oculus Rift is nog niet het laagdrempelige vr-systeem dat het vast ooit zou worden, puur omdat de eerste grote games allemaal nog moeten verschijnen.
Of: Oculus Rift is te duur
Het is lastig te verklaren dat de Oculus Rift zonder winst 699 euro kost. Wat is het nou helemaal? Een schermpje van een paar tientjes, wat sensoren en wat lenzen in een petje. Uiteindelijk is het je pc die er voor zorgt dat de games die je met Rift speelt er mooi uit zien, dus waarom is deze zoveel duurder dan de ontwikkelkits die voor lagere bedragen werden verkocht?
Voor die 699 euro heb je alleen maar een bril, daar moet je nog een dure pc bij kopen. Voor hetzelfde geld heb je een Galaxy S6 en een Gear VR, en dan ben je niet eens met je hoofd aan een pc gekoppeld. Tuurlijk, op een Oculus Rift met een goeie pc er aan zien games er mooier uit dan dan op een Gear VR. Maar ligt dat aan de bril of aan de rekenkracht van die pc?
Bovendien: hoe wil je van virtual reality ooit een succes maken als je het niet betaalbaar maakt? Oculus-oprichter Palmer Luckey zei een paar jaar geleden dat je de Rift voor 600 dollar net zo goed niet op de markt kan brengen. Daar is hij overduidelijk op terug gekomen, en hij heeft zijn excuses aangeboden voor de verkeerde verwachting die hij heeft geschapen.
Iedereen heeft gelijk
Uiteindelijk heeft iedereen gelijk. Oculus Rift is te duur als je ’m te duur vindt. Elektronica is altijd duur in de eerste generatie. De Rift is misschien een euro of tweehonderd duurder uitgevallen dan verwacht, maar voor wie echt staat te springen, is dat uiteindelijk geen probleem. De eerste lichting Rifts is sneller dan verwacht verkocht. De eerste klanten zijn waarschijnlijk vooral mensen die al een snelle pc hebben staan, en voor wie de Rift simpelweg een ‘duur als altijd’-uitbreiding is.
Maar voor de gemiddelde consument is de Rift nog gewoonweg te duur. Voor 350 euro koop je een Playstation 4, dan leg je niet het dubbele neer voor een vr-bril waarvan je niet eens weet wat je kan verwachten. Die klanten zoekt Oculus in eerste instantie ook helemaal niet. Het is niet voor niks dat Oculus met Samsung samenwerkt aan de Gear VR: dat is de instapper, Rift is de high-end.
Over een paar jaar ligt het vast allemaal anders en zijn vr-brillen goedkoper geworden. Oculus is nu de eerste grote speler die consumenten een bril verkoopt, en dat ze niet te laag inzetten stemt eigenlijk alleen maar positief. Oculus probeert niet snel geld te slaan uit virtual reality, maar wil wat opbouwen. Zakken in prijs kan altijd nog, concurreren doe je pas wanneer er daadwerkelijk concurrenten te koop zijn. Maar op de brillen van HTC en Sony is het nog wachten. En op de prijzen ervan ook.
Verdieping over VR in Bright Ideas:
VR is de scepsis voorbij (november 2015)