Elektrisch rijden: de noodzaak

Elektrisch rijden: de noodzaak

24 januari 2016 om 14:05
Laatste update: 27 april 2018 om 10:12

Rutger legt na twee weken in de Tesla Model S uit waarom elektrisch rijden een stap vooruit is.

Eerder in deze serie over elektrisch rijden: de geschiedenis, de beschikbare auto's, het (gebrek aan) politieke visie, het opladen en het wachten op meer Tesla-concurrenten..

Na twee weken in de Tesla Model S P90D stapte ik weer in mijn Skoda Octavia-stationwagon. Het voelde alsof ik in een auto uit het museum mocht rijden. En het was niet eens de autopilot, de automatische presenterende deurhendels of de 'ludicrous' acceleratie die ontbrak. Het was vooral de stilte die ik miste. Het moeiteloze versnellen, zonder mechanische bijgeluiden. Ik moest schakelen, koppelen. Ik kan wel even doorgaan, maar ik moet denken aan de briljante review van een benzine aangedreven auto door Tesla-rijder Tibor Blomhäll. 

Vorige maand stond in het toonaangevende autoblad Car een ingezonden 'brief van de maand' waarin de schrijver vertelde dat onderzoeken hebben aangetoond dat elektrische auto’s slechter voor het milieu zijn, dan benzine aangedreven auto’s. Na een beschaafde mailwisseling kon hij me niet helpen aan de 12 onderzoeken die hij doorgespit zei te hebben. Ik moet het dus voorlopig even doen met het rapport van TNO en het onderzoek van de Universiteit van Brussel (PDF). Met in het achterhoofd het schandaal rond het onderzoek van de Universiteit in Trondheim houd ik het even bij deze twee. 

Fijnstof en smart grid

We kunnen vaststellen dat de elektrische auto ook grondstoffen kost om te maken, ook gerecycled moet worden en niet alle ingrediënten even gemakkelijk zonder verlies opnieuw ingezet kunnen worden. What else is new? Wat de elektrische auto kan, wat een diesel of benzine niet kan, is door een stedelijk gebied rijden zonder daar de fijnstofconcentraties nog verder te verhogen.

Bovendien is er de mogelijkheid om de energie voor in de auto minder milieubelastend op te wekken. Ook kan een elektrische auto een slimme schakel in een 'smart grid' zijn, waarbij het stroomnet in balans gehouden wordt door de aanwezigheid van de accu’s binnen het systeem.

Lease-contracten

Ik heb regelmatig discussies met mensen over de elektrische auto, waar de tendens een beetje is: als de elektrische auto het milieu ook belast, waarom zou ik dan overstappen? Dat de vervuiling een fractie is van de brandstofauto lijkt mensen moeilijk aan het verstand te peuteren. Want we zijn gewoonte-dieren én we kijken naar de 'bottom line' voor ons zelf.

Zolang ons het water nog niet letterlijk aan de lippen staat, ziet een private lease-contract voor een Golf E van €685 er een stuk minder aantrekkelijk uit, dan dat van een Golf 1.4 TSI Highline van €409.

Laten we Tesla dan ook dankbaar zijn dat het zo’n uitzonderlijk geavanceerde, prachtig uitziende auto op de markt heeft gebracht, en dat er mensen zijn die het ding mogen leasen van de baas.

Eerder in deze serie over elektrisch rijden:

De geschiedenis
De beschikbare auto's
Het gebrek aan politieke visie
Het opladen
Het wachten op meer Tesla-concurrenten

Lees meer over:

Deel via