Waar zijn de concurrenten van Tesla's Model S?

Waar zijn de concurrenten van Tesla's Model S?

9 januari 2016 om 12:43
Laatste update: 27 april 2018 om 10:12

Tesla Model S zit op familie-uitbreiding én meer concurrentie te wachten.

Eerder in deze serie over elektrisch rijden: de geschiedenis, de beschikbare auto's, het (gebrek aan) politieke visie en het opladen.

De Model S van Tesla is met een flinke afstand de meest vooruitstrevende elektrische auto op de markt. Met een bereik van 500 kilometer, autopilot, een 17 inch touchscreen en deurgrepen die automatisch naar buiten komen, doet de elektrische Amerikaan de meeste andere auto’s met hun roetpluimen er uitzien als stakkers uit een ver verleden. Dat is geen goed nieuws. Want zowel voor de markt als voor het milieu zou het goed zijn als de Model S meer concurrentie heeft. 

De eerste “concurrent” moet dit jaar nog te bestellen zijn: de Model X. Inderdaad, wederom een Tesla. Over de specs hoef je je weinig vragen te stellen. Het skateboard onder de auto komt grotendeels overeen met de Model S, alleen staat er nu het lijf van een SUV bovenop. Met Falcon Wing-deuren. Yep. Zo heten ze. En ze gaan open als de cockpit van een gevechtsvliegtuig. 

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="d3b34458-97e5-4675-89f6-7bfcf5c09676"></drupal-entity>

Model X. Met Falcon Wing Doors. Kun je in maart bestellen. 

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="31ffd5be-1c97-4fdf-9ef6-d7824dbb0700"></drupal-entity>

Deze Audi moet je nog even op wachten. 

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="1a10c290-0f34-4e20-93b6-f2ccb16b4295"></drupal-entity>

Deze Porsche kun je nog heel lang op wachten. 

Terwijl Elon Musk zijn tweede elektrische auto op de markt zet, zijn de grote Duitse automerken nog aan het showen met “studiemodellen” die “er aan komen”. Ik zet er een zak Engelse drop op dat Tesla eerder met de kleinere betaalbare Model 3 komt, dan dat Audi of Porsche een volledig elektrische auto op de markt hebben. Audi belooft ons in 2018 een volledig elektrische auto. Porsche rekent voor een op de Mission E gebaseerde auto op 2020. Met specificaties die de Model S (uit 2012!) niet overstijgen (zowel in bereik als sprintvermogen).  

Laten we hopen dat Jeff Bezos ook een auto gaat bouwen. Dan hebben we sneller meer keus dan wanneer we het aan de gevestigde orde overlaten. 

Eerder in deze serie over elektrisch rijden: de geschiedenis, de beschikbare auto's, het (gebrek aan) politieke visie en het opladen.

Lees meer over:

Deel via