Duurtest Renault Zoe, conclusie: meer stijl, minder ruimte
De 4 weken met Renaults elektrische Zoe zitten er alweer op. Tijd voor conclusies.
Het is inmiddels al weer drie jaar geleden dat de Nissan Leaf 'auto van het jaar' werd. Dat was significant, omdat er al wat meer elektrische auto's op de markt waren, maar er nog nooit zo'n gepolijst massaproduct in dit genre te koop was. Carlos Ghosn, de baas van Nissan, zette groot in op elektrische mobiliteit. In tegenstelling tot andere merken, die liever wachtten totdat er een infrastructuur en een markt was ontstaan.
Iedereen die nu een Tesla, Volvo V60-plugin of Mitsubishi PHEV rijdt, is Nissan schatplichtig. Renault is het zusje van het Japanse merk en bracht de kleine, leuke en knappe, elektrische Zoe op een markt die al op gang was gekomen.
Ja, jij daar in die dikke Tesla. Bedank je even netjes?
Zal ik elektrisch gaan rijden?
Wie een lease-auto uit mag zoeken of als ZZP-er een nieuwe auto koopt en niet wekelijks meer dan 120 kilometer in een enkele rit aflegt, doet zichzelf (en zijn omgeving) te kort als hij elektrisch rijden niet overweegt. De infrastructuur is nu dusdanig ontwikkeld dat je praktisch overal in Nederland kunt komen via snelladers en in praktijk blijk je die niet eens zo vaak nodig te hebben.
Het voordeel van elektrisch rijden is de stilte, geen lokale uitstoot en het feit dat je zelf invloed hebt op waar de energie vandaan komt die er in gaat. Als jij je dak vol zonnepanelen legt en niet al te veel kilometers maakt, kun je rijden op de zon. Eigenlijk zou Renault serieuze klanten twee weken een auto mee moeten geven, om het gevoel te leren kennen.
Het is een wonder dat er nog geen actiegroep tegen snelladerhorizonvervuiling is opgestaan.
Het prima R-link navigatiesysteem.
Welke wordt het dan?
Wie ervoor kiest om elektrisch te rijden heeft in Nederland inmiddels meer keuze dan in 2011. Naast de Zoe en de Leaf is er inmiddels ook de BMW i3 en de Volkswagen e-UP!. De BMW bevindt zich in een ander prijssegment. De e-UP! is net zo groot, maar 3000 euro duurder dan de Zoe. Daarvoor zijn de accu's wel meteen van jou in tegenstelling tot de huurconstructie in de Zoe. De Leaf begint op ongeveer hetzelfde prijsniveau als de e-Up (met accuhuur), maar biedt meer comfort en meer ruimte.
De Zoe maakt een goede eerste indruk. Hij ziet er knap uit, niet alleen van buiten, maar ook aan het interieur is duidelijk aandacht besteed. Het R-link-multimediasysteem werkt met TomTom-navigatie en is eenvoudig te bedienen (recent won het een test voor de beste ingebouwde navigatie).
Maar de kleine Renault redt het niet bij de grotere broer. Die heeft meer comfort aan boord, zoals stoelverwarming. Maar vooral aanzienlijk meer binnenruimte. Zowel de achterbank, als de kofferbak zijn groter. Of je dat 3000 euro waard is, ligt eraan hoeveel knapper je de Zoe vindt, en of je de ruimte nodig hebt. Beide zijn het aan te bevelen auto's. En als je nog nooit elektrisch gereden hebt, zou je eens een proefritje moeten boeken.
Lees verder:
Duurtest Nissan Leaf uit 2011
Test Nissan Leaf-facelift
Duurtest Opel Ampera
Duurtest Volvo C30
Duurtest Volvo V60 plug-in