Deze aanpassing op Facebook zal je leven veranderen

Deze aanpassing op Facebook zal je leven veranderen
26 augustus 2014 om 08:04
Laatste update: 28 april 2018 om 04:14

Het sociale medium pakt clickbait-links aan in het nieuwsoverzicht.

Facebook kondigde in april van dit jaar aan om de nieuwsfeed voor gebruikers op te schonen. Toen werkte het bedrijf aan het verminderen van like en share-lokkertjes, herhaalde content en spamlinks. Facebook heeft nu aangekondigd ook clickbait-berichten minder in beeld te brengen. Dat houdt in dat je minder misleidende links in je nieuwsoverzicht tegenkomt.

Voor de duidelijkheid, 'clickbait' betekent dat je aandacht via een pakkende kop wordt gelokt voor een bepaald artikel, waardoor je klikt om meer te weten te komen. Vervolgens lees je het artikel en leer je niets nieuws of krijg je iets anders dan verwacht.

Een slimme titel genereert clicks

Volgens Facebook werkt de tactiek wel: meer mensen klikken op dat soort links, waarna meer mensen dat bericht in hun nieuwsfeed tegenkomen. Uit een onderzoek van Facebook blijkt dat 80 procent van de gebruikers de kop van een artikel gebruikt om verder te klikken. Daar maken uitgevers slim gebruik van.

Facebook zet nu een algoritme in om te meten hoe lang mensen op de pagina blijven waar ze via Facebook op hebben geklikt. Als gebruikers snel terug zijn, betekent het dat ze niet vonden wat ze hadden verwacht en kan Facebook de link mogelijk bestempelen als clickbait. Daarbij wordt ook het aantal kliks en likes bekeken. Hoe dat precies goed gaat werken, is niet duidelijk, maar volgens Facebook zal 'een kleine groep uitgevers' de verandering gaan merken. En wij dus ook.

Lees ook:

OMG, deze kop veranderde mijn leven! (commentaar)

Lees meer over:

Deel via