Abonnees kunnen straks hele bladen ook in Blendle lezen
Internetkiosk Blendle is gestart en Bright Ideas komt er binnenkort ook in. Abonnees kunnen straks alles binnen Blendle lezen.
Op Blendle kan je artikelen van Nederlandse kranten en magazines per stuk kopen en lezen. Net zoals je bij iTunes per download van een liedje of ebook betaalt. De site ziet er goed uit, werkt prettig en laat je ook artikelen delen in een timeline en via social media. En met één klik heb je je geld terug als het artikel niet beviel. Lees ook onze eerste indruk van Blendle.
Blendle maakt een goede start. Veel grote uitgevers van kranten en magazines doen eindelijk mee en zien de site als een nieuwe manier om mensen te bedienen die geen abonnementen op papieren media zouden nemen. En mede dankzij het pluggen van de dienst in De Wereld Draait Door zijn er al 20.000 gebruikers tijdens de testperiode.
Prijzen per artikel
Blendle bevat artikelen van onder meer NRC, AD, Telegraaf, Volkskrant, Trouw, Elsevier, Quote, Vrij Nederland en andere bladen. (Binnenkort ook het FD en Bright Ideas.) Je betaalt per artikel tussen 0,10 en 0,80 eurocent. De prijzen verschillen, afhankelijk van de lengte en het medium. Gebruikers moeten een tegoed opwaarderen. Bij aanmelden krijg je 2,50 euro tegoed cadeau.
Bright Ideas
Blendle heeft nog geen apps, maar werkt momenteel in de browser op alle apparaten, net als Bright Ideas. Daarover gesproken: we zijn van plan om Bright Ideas-artikelen ook beschikbaar te maken via Blendle. Het zal goedkoper blijven om bij ons een abonnement te nemen (tijdelijk tot 1 juni slechts 20 euro per jaar voor 24 edities.) Ook willen we dat Bright Ideas-abonnees onze artikelen ook allemaal gratis via Blendle kunnen lezen.
Blendle maakt het namelijk ook mogelijk voor bestaande abonnees van kranten en tijdschriften om alle artikelen van die titels te lezen via de internetkiosk. Meerdere uitgevers willen dat ook als service gaan aanbieden. Alleen Telegraaf en NRC willen dit nog niet toestaan, laat Blendle's mede-oprichter Marten Blankesteijn, ons weten.
Geen Spotify-model
Een all-you-can-eat-model a la Spotify of Netflix, zoals Blendle's concurrent eLinea wél hanteert, is bij Blendle nog niet aan de orde. De reden is volgens Blankesteijn dat de grote uitgevers daar nog te huiverig voor zijn. De inkomsten uit artikelen bij zo'n abonnement zijn minder duidelijk.
Enkele uitgevers die wel aan boord zijn bij Blendle doen nog niet mee aan eLinea's abonnementsvorm. Blankesteijn: "Maar we willen binnen Blendle wel komen met een abonnement op bijvoorbeeld alle opiniebladen." Dat ene abonnement op onbeperkt lezen van alle papieren media, dat is nog toekomstmuziek.
De grote vraag is of genoeg mensen een klein bedrag per artikel willen betalen. Aan het aanbod van goede artikelen en het gebruiksgemak ligt het bij Blendle niet meer. Dat is al een grote winst. Waarschijnlijk is de grootste drempel nu het opwaarderen van dat Blendle-saldo...