Microsoft valt Google aan vanwege betaalde Shopping-resultaten
Op Scroogled.com uit Microsoft kritiek op de betaalde zoekresultaten in Google Shopping.
Microsoft is woensdag Scroogled.com gestart om internetters voor de feestdagen te waarschuwen voor Google Shopping, het onderdeel van Google waarmee binnen het productassortiment van webwinkels is te zoeken. Alle resultaten zijn betaald in Google Shopping, en dat wordt volgens Microsoft door Google aan consumenten niet duidelijk genoeg gemaakt. De praktijk valt volgens de concurrent slecht te rijmen met Google's eerdere slogan 'Don't be evil'.
De volgorde van de zoekresultaten in Google Shopping wordt bepaald door de prijs die webwinkels bieden. "Google Shopping is niets meer dan een lijst van gerichte advertenties, terwijl onwetende klanten denken dat het gewone zoekresultaten zijn. Wij vinden dat klanten hierdoor worden gescroogled." Scroogle slaat op de gierige hoofdpersoon uit Charles Dickens' A Christmas Carol.
"Voor een eerlijk zoekresultaat, probeer Bing", stelt Microsoft dat de site dus gebruikt om het eigen Bing te promoten. Wie in Nederland doorklikt op het onderdeel Shopping bij Bing gaat ironisch genoeg naar prijsvergelijkingssite Ciao-shopping dat ook geld krijgt per geklikte link.