Ikea-catalogus gaat virtueel maar je ziet 't bijna niet
Ikea gaat in zijn catalogus veel fotografie vervangen door 3d-plaatjes. Geen spaanplaat meer, maar vectoren voor de Billy.
Die gezellige huizen in de Ikea-catalogus waren altijd een kort leven beschoren. Voor de fotografie van de 208 miljoen catalogi per jaar werd er een volledige keuken, huiskamer of slaapkamer gebouwd en ingericht. En na het schieten van de plaatjes ging de boel rechtstreeks de container in. Zonde van het geld, slecht voor het milieu en jammer van de tijd. Dat dacht Ikea ook.
De club Zweden die altijd kijken waar ze geld kunnen besparen gaat daarom een gedeelte van de catalogus op gerenderde 3D beelden baseren. In een 3D-pakket op de computer wordt elke kamer getekend tot de basilicum in de plantenbak aan toe. Vervolgens worden er virtuele lichten geplaatst en kan er uit elke mogelijke hoek een 'foto' gemaakt worden.
Bovendien kunnen kastkleuren eenvoudig veranderd worden en kan de camera op plekken komen waar je in werkelijkheid niet bij zou kunnen komen. Wie denkt dat de komende Ikea-gids er uit zal zien als een spelletje op de Nintendo (of zelfs de Playstation) komt bedrogen uit. De Wall Street Journal heeft een aantal raadplaatjes online geplaatst, waar het verschil tussen 3D en fotografie niet te zien is. Probeer het zelf.
In de toekomst moet een groeiend aantal beelden door 3D-techniek gemaakt worden. De enorme hoeveelheid medewerkers van de Ikea-fotostudio worden niet op straat gezet, maar werken mee in het nieuwe proces. Voor Ikea is het daarbij van groot belang dat de beelden er niet té gelikt uitzien. Daar helpen de huidige medewerkers bij.
De catalogus, die in 5,3 miljoen Nederlandse huizen op de deurmat valt, is overigens ook voorzien van augmented reality via Ikea's iPhone- en Android-apps. Op sommige pagina's is een telefoonsymbool in de rechterbovenhoek te scannen met smartphone of tablet, waarna er filmpjes, tips en extra info verschijnen.