Leren programmeren met snoep in plaats van computers
Begrijpen hoe computers denken, is een stuk makkelijker aan de hand van dozen vol pingpongballetjes en schalen M&Ms.
Meer dan ooit hebben we met software te maken, toch heeft lang niet iedereen grip op de abstracte wereld van de programmering die onder die software ligt. Zelfs een paar regels code is voor de gemiddelde persoon geheimtaal. Zonde, vindt creative technologist Ubi de Feo, die al een tijdje bij Mediamatic workshops Arduino geeft. En hoewel hij het leuk vond mensen te leren met Arduino een ledje te laten branden, bleek de onderliggende code steeds een groot struikelblok.
De beginners, kunstenaars en vormgevers die bij De Feo een workshop kwamen volgen, hadden geen kaas gegeten van ook maar het meest simpele stukje code. "Ik ben creatief, ik denk niet zo gestructureerd", was dan een veelgehoorde verklaring. De Feo werd zelf creatief met de workshops ‘from 0 to C’ als resultaat. Aan de hand van voorwerpen maakt hij dan het hele ‘denkproces’ van een computer tastbaar. In dit geval programmeertaal C.
Hij begint bij het begin: het binaire stelsel van eenen en nullen. Dat wordt meestal weergegeven als hex-systeem. Niet bij De Feo, daar zijn het doosjes met pingpong balletjes. Het doosje is de byte, de balletes de bits. En wanneer er data uitgewisseld moet gaan worden, gebuikt De Feo verschillende kleuren M&Ms als verschillende maten data. Op die manier wil hij mensen in een, twee of vijf dagen leren programmeren.
Een pilot workshop bij Mediamatic is goed ontvangen. De Feo en zijn team willen nu onder meer naar basisscholen om daar naast C ook bijvoorbeeld Javascript simpel en zonder tussenkomst van computers uit te leggen.