Ruim 150 webshops strijken neer in Amsterdam-Noord

Ruim 150 webshops strijken neer in Amsterdam-Noord
18 november 2011 om 13:42
Laatste update: 28 april 2018 om 20:46

Flavourites Live etaleert tot en met zondag tientallen webshops. Huishoudbeurs 2.0?

De site van Flavourites verzamelt sinds vijf jaar de leukere webshops in Nederland en België. Eens per jaar nodigen oprichters Natasha Klootsema en Marije Mulder die shops uit om deel te nemen aan het event Flavourites Live. 'Het is kleinschaliger dan een beurs maar groter dan een markt', vertelt Klootsema. Het event is vandaag van start gegaan en duurt tot en met zondag.

De derde editie van Flavourites Live is het eerste evenement in De Overkant, een voormalig fabrieksterrein van Stork in Amsterdam-Noord. In de hal staan ruim 150 webshops in stands langs een makkelijke looproute. De kleinste stands zijn 4 vierkante meter en kosten 450 euro. Webshops in een stand, is dat wennen voor ze? Klootsema: 'Ze zijn allemaal even pop-up store geworden. Sommige shops hebben er echt iets prachtigs van gemaakt. Heel creatief.' Is het liefdewerk? 'Niet meer. Webshops zijn het hobbyniveau ontstegen.'

Sommige shops steken er inderdaad bovenuit. I-did.nl voor slow fashion bijvoorbeeld, interessante niche. House of Dots die zijn huisstijl aardig heeft doorgevoerd in de stand. De Oude Speelkamer met retro-speelgoed voor kinderen trekt veel bekijks. Of wintersportbestemming De Berghut waar een stübbe is nagebouwd en de glühwein 's ochtends al rijkelijk vloeit. Het gemiddelde assortiment is aantrekkelijk of apart.

Als je het shoppen zat bent, dan strijk je neer in het Etsy.Lab van de populaire Amerikaanse knutselmarktplaats Etsy voor workshops in diverse disciplines handwerk. De Powersessies van Vrouw&Passie tot slot staan in het teken van 'inspiratie, balans en social media'. Gezellie.

Het aanbod op Flavourites Live wordt gedomineerd door mode, gevolgd door interieur en kids. Het publiek bestaat dan ook voor ruim negentig procent uit vrouwen, type wollen poncho's, dikke sjaal, leuke laarsjes en verzorgd haar, waarvan de meeste in groepjes arriveren. Is het event daarmee te typeren als hippe tegenhanger van de Huishoudbeurs? 'Absoluut niet', zegt Klootsema stellig, 'er heerst hier geen graaicultuur.' Goodiebags zijn er uiteraard wel. In de perskamer konden de afgevaardigden van vrouwenbladen zich amper inhouden.

Flavourites heeft online een mannelijke tegenhanger: Easy as Beans. Een live versie daarvan is niet snel te verwachten. 'Mannen gaan niet zo snel naar een beurs', zegt Klootsema. 'Misschien moet ik een paar van die mannenshops aanraden op dit event te komen staan. Vrouwen blijven immers de beslissers thuis.'

Lees meer over:

Deel via