Muzieksite Pitchfork richt vizier op Europa
De bekende Amerikaanse muzieksite Pitchfork, geliefd en gehaat om z'n cd-reviews, stort zich op Europa.
'De komende tijd houd ik me bezig met het internationaler maken van de site. Een derde van onze bezoekers komt van buiten Noord-Amerika. We willen meer aandacht besteden aan de lokale muziekscenes in Europa', vertelde Pitchfork-directeur Chris Kaskie vrijdagmiddag tijdens het Music & Bits-congres in Amsterdam. Pitchfork trekt maandelijks 3,5 miljoen bezoekers, goed voor 35 miljoen pageviews. Niet slecht voor een site over alternatieve popmuziek. Pitchforks Twitter-account telt 1,7 miljoen followers. Kaskie: 'We krijgen even veel bezoekers via Twitter als via Google.' Dat kan bijna geen enkele site zeggen.
Landenversies van de muzieksite in andere talen zijn voorlopig niet aan de orde, zegt Kaskie. Maar de internationale expansie krijgt dit weekend wel gestalte in de vorm van een eigen Pitchfork-festival in Parijs met optredens van onder meer Bon Iver, Washed Out, Real Estate, Erol Alkan, Jens Lekman, Lykke Li en Aphex Twin.
Ondanks expansie naar video blijft de site zich vooral toeleggen op zijn sterkste punt: het filteren en recenseren. 'De muziekrecensie wordt door andere media steeds meer uitgekleed. Er is steeds minder aandacht, tijd en geld voor. Wij zijn ons erop blijven toespitsen. Mensen hebben steeds meer behoefte aan de mening van experts omdat het aanbod te groot is. Er zijn te veel blogs, wie kan je nog vertrouwen?'
Kaskie zegt niets te hebben met 'geautomatiseerde muziekaanbevelingen'. Pitchfork heeft inmiddels 30 medewerkers, tientallen freelancers en kantoren in thuisstad Chicago en New York. Kaskie werkt sinds 2004 voor de site, die medio jaren 90 door een student werd gestart, en heeft daarnaast een eigen t-shirt-merk.
Over de muziekjournalistiek is hij somber gestemd: 'De muziekjournalistiek is stervende.' Kaskie stelt dat papieren kranten en tijdschriften hun langste tijd hebben gehad. 'Papier lees je alleen nog uit gewoonte.' In boeken ziet hij nog wel wat: 'Alleen wat het waard is op je boekenplank te staan zou gedrukt moeten worden.'
Pitchfork is misschien wel het meest bekend, en berucht, vanwege de cijfers die het aan albums geeft met een getal achter de komma, van een 0,0 tot een10,0. 'Dat beoordelingssysteem begint soms vervelend te worden. We kijken ernaar of we daar iets aan moeten veranderen', aldus Kaskie.
Pitchfork recenseert per jaar 1200 albums van de 110 duizend die er naar schatting jaarlijks wereldwijd uitkomen. Er verschijnt steeds meer muziek, maar het wordt steeds lastiger te filteren. Pitchfork maakt hiervoor gebruik van een grote groep freelancers en muziekkenners. Veruit de meeste albumrecensies zijn echter van Amerikaanse acts. 'De Britse media kotst zoveel hypes uit dat we die bands liever overslaan', zegt Kaskie. Het aantal albums van Nederlandse acts dat Pitchfork de afgelopen 15 jaar heeft besproken is op twee handen te tellen, met onder meer The Ex, Bettie Serveert, Arling and Cameron, Tom Trago, Martyn, Nicolay, Applescal en Solex.
Opvallend is dat Pitchfork geen reactiemogelijkheid of forum heeft. 'We vinden onze mening belangrijker dan het vergroten van het aantal pageviews door reacties toe te staan. Sommige mensen vinden ons daarom misschien grote eikels.'