Reebok houdt je aan je belofte
Reebok zegt dat hun app je echt naar buiten stuurt om te gaan hardlopen. Onder druk van je vrienden.
Er zijn al veel apps en tools op de markt die je helpen je hardloopprestraties te tracken en te delen met je vrienden. Reebok wil ter promotie van de Zigtech ook in dat gat in de markt springen. Ze lanceerden daarom The Promise Keeper.
Naast dat je met hun app je hardlooprondje bij kunt houden en achteraf kan delen, voegen ze eraan toe dat je je hardlooprondje aankondigt. Bij het aankondigen geef je een geheim, of het twitter-of Facebook account van een vriend door. Als je je belofte om te gaan rennen niet hebt waargemaakt kan dat tegen je worden gebruikt.
Heb je vervolgens je rondje gelopen (en natuurlijk wordt dat met GPS op een kaartje bewaard) dan is er niets aan de hand. Heeft de app echter geen beweging bij je geconstateerd, of je komt met een slecht excuus waarom je niet kon, dan zul je dat van je vrienden en de applicatie te horen krijgen. De app lijkt op getupp, waar je ook je vrienden kan gebruiken om je aan je woord te houden.
Het idee achter de applicatie is grappig, maar het is best een ingewikkeld ding geworden met alle stappen die je moet doen. Ook de interface laat te wensen over. Na zelf testen kreeg ik geen ‘foei, je hebt niet gelopen’ boodschap, dus ik heb blijkbaar niet het hele proces goed doorlopen.
Daarbij had ik erg veel weerstand bij het toestemming geven dat Reebok mij mocht e-mailen via Facebook. Ook stond ik niet te springen om allerlei gegevens van vrienden te geven, zonder dat ik precies weet wat ze er mee gaan doen. Dat stuk kun je dan nog wel overslaan, maar het beeld dat Reebok heel veel van mij wil weten, was niet meer weg te krijgen.
Ook Stivoro gebruikte de negatieve peer pressure bij een campagne. De vraag is of negatieve aandacht van vrienden net zo goed werkt als positieve aandacht, die je nu ook al krijgt als je incheckt bij de sportschool of met Nike+ je rondje loopt.
Voor de echte hardloper zijn er veel betere tools op de markt, die door middel van Facebook en Twitter-integratie ook de aanmoedigingen van vrienden teweeg brengt. De diverse mogelijkheden die er online worden geboden bij die tools, zijn bij Reebok allemaal nog niet opgezet. Ze houden het daarom bij een gimmick; het is vooral een leuk campagnegrapje. Een echte service waar gebruikers lang gebruik van gaan maken, is het wat mij betreft niet.
<object data="http://www.youtube.com/v/P0Baq6nT9Uo" type="application/x-shockwave-flash" height="334" width="405"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/P0Baq6nT9Uo"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/P0Baq6nT9Uo"></object>