3DS nog geen grote verkoophit
De Nintendo 3DS is nog geen groot verkoopsucces, ook niet in Japan. Het wachten is op de killer-game.
De aloude Sony PSP handheld verkoopt momenteel in Japan beter dan de gloednieuwe 3DS. De reden is niet zozeer dat de PSP in prijs is verlaagd of dat de PSP binnenkort onbeperkte muziekstreams krijgt via Sony. Nee, dat Japanners masaal er eentje kopen komt vanwege de PSP-release van een Playstation-klassieker, de datingsim Amagami. Die oude game vinden ze kennelijk leuker dan de nieuwe 3DS met zijn 3d-spelletjes zonder bril.
Goed, dat PSP-succesje zal tijdelijk zijn. Maar afgaande op de eerste berichten over de verkoop kent de 3DS een vrij trage start. Daar zijn verscheidene redenen voor. In thuisland Japan speelt mee dat gaming na de aardbeving en de nucleare crisis niet bepaald 'top of mind' is. Ook zit niet iedereen te wachten op 3D op een piepklein scherm met kleine resolutie, zelfs al heb je er geen bril voor nodig en vallen de oogproblemen mee.
De belangrijkste reden is dat er nog geen 'killer-app' is voor de 3DS: een game die zo aantrekkelijk is dat je er graag zo'n apparaat voor koopt, zoals Wii Sports de karrentrekker was voor de Nintendo Wii spelcomputer. Zo'n soort gamehit heeft de 3DS nog niet. Het wachten is op echte innovatieve Mario-titels, waarvoor je zelfs de matige batterijtijd van de 3DS voor lief neemt.
De verwachting is desondanks dat voor het eind van het jaar ruim 11 miljoen exemplaren van 3DS zijn verkocht. Niet slecht, maar daarmee zou de 3DS minder goed verkopen dan zijn voorganger, de DS. Volgens onderzoeksbureau IHS iSupply is de reden de toegenomen concurrentie van iPod, iPhone en Android. Van de DS verkocht Nintendo er sinds 2004 een kleine 140 miljoen. Zie ook de Bright Report over de 3DS.