Born to create drama

Born to create drama

11 maart 2010 om 10:52
Laatste update: 29 april 2018 om 06:33

Voor de Young Director Award die bij Cannes Lions 2010 wordt uitgereikt, maakte L-A-D-A uit Nederland een opvallend promotiefilmpje.

De Oscar-uitreiking mag dan net achter de rug zijn, de voorbereidingen voor de 'Oscars van de reclame', de Cannes Lions, zijn alweer in volle gang. In juni worden in de mondaine Zuid-Franse badplaats aan het beste, wereldwijd gemaakte reclamewerk de zogenaamde Leeuwen toegekend.

Ook voor commercialregisseurs in spe is er traditiegetrouw een prijs te vergeven: de Young Director Award, georganiseerd door Commercial Film Producers of Europe (CFP-E) en magazine Shots. De Nederlandse commercialfilmproducenten, ook lid van de CFP, zijn verenigd in de Vereniging Commercial Producenten (VCP). In opdracht van deze vereniging ontwikkelde productiemaatschappij L-A-D-A het promofilmpje voor de Young Director Award. Om jonge filmmakers aan te sporen hun filmische wonders in te sturen, en wel vóór de sluitingsdatum van 15 april.

De pay-off luidt sinds vorig jaar: Born to create drama (zie hier de commercial van 2009 ). En, om opnieuw in Oscar-termen te spreken, in het door regisseur Rogier Hesp gemaakte, Engelstalige filmpje van dit jaar schittert een ware drama queen. Een moeder rijdt auto – haar dochtertje zoet op de achterbank – en wordt bij een snelheidscontrole aangehouden. Waarop het verhaal een bizarre wending neemt.

'Het filmpje is very low budget gedraaid', vertelt Karen Bruinsma, producer van het in Amsterdam gevestigde L-A-D-A. 'De hele crew en de acteurs werkten op vrijwillige basis mee. Om het Engels te doen lijken is in de postproductie gebruikgemaakt van spiegeling van het beeld, zodat het stuur aan de rechterkant zit. Maar de locatie is naast de deur: IJmuiden.'

En hoewel voor de geloofwaardigheid grotendeels is gecast op Engelssprekende acteurs – moeder komt uit Nieuw-Zeeland, agent uit Groot-Brittanië – steelt het Nederlandstalige dochtertje de show. De leader is een klein juweel waarvoor L-A-D-A wat mij betreft de prijs voor de 'best budget production in 50 seconds' in ontvangst mag nemen. Oordeel zelf.

<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" width="334" height="280" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,40,0"> <param name="src" value="http://www.youtube.com/v/CGnfKnfY6EM"><embed type="application/x-shockwave-flash" width="334" height="280" src="http://www.youtube.com/v/CGnfKnfY6EM"></object>

Lees meer over:

Deel via