Augmented Reality is niet alleen maar voor de fun

Augmented Reality is niet alleen maar voor de fun

12 juni 2009 om 13:07
Laatste update: 29 april 2018 om 10:41
Augmented Reality is in reclameland helemaal in: lekker innovatief! Gelukkig wordt het ook steeds vaker functioneel toegepast.

Adverteerders lijken Augmented Reality (AR) inmiddels te omarmen. Er zijn genoeg mooie voorbeelden: BMW, Toyota, Mini (met uitleg hoe ze het gemaakt hebben) of een game van Fanta, waarmee je met telefoons en AR tegen elkaar kunt spelen.

Bij Topps (honkbalkaartjes) kun je door middel van AR de honkbalspelers in 3D op je bureau een spelletje honkbal laten spelen (zie hier een demofilm). Met je toetsenbord kun je de spelers laten slaan en heen en weer laten lopen. Een mooie manier om meer beleving te creëren, maar echt heel spannend heeft Topps het niet gemaakt. Zo wordt er op de site geen totale highscore bijgehouden, en bieden ze je niet de mogelijkheid om tegen een ander te spelen. Spannender zou het zijn wanneer je in plaats van met vrienden kaartjes te ruilen, een kaartje kan winnen met een potje AR-honkbal. Misschien een leuke toepassing voor de voetbalkaartjes van Albert Heijn volgend jaar?

Mooi is ook het kunstproject ‘Cloud Mirror’ van Eric Gradman. De installatie herkent gezichten en projecteert vervolgens gedachtewolkjes naast iemand zijn gezicht. De tekst in het wolkje wordt gehaald uit profielen van de persoon op diverse sociale netwerken.

De muziekindustrie heeft AR inmiddels ook ontdekt. Al wat ouder is het experiment van The Fratellis 'Band in your hand'. Een zeer recent voorbeeld is van Julian Perretta die door AR een echte 3D video heeft kunnen maken.

<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" width="334" height="280" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,40,0"> <param name="src" value="http://www.youtube.com/v/Z_bj1GTH9UA"><embed type="application/x-shockwave-flash" width="334" height="280" src="http://www.youtube.com/v/Z_bj1GTH9UA"></object>

Ook zijn er steeds meer functionele toepassingen, zoals die van Ray-Ban, die AR gebruikt om mensen op de site brillen op hun eigen hoofd uit te laten proberen. De United States Postal Service gebruikt AR ook om klanten beter van dienst te zijn. Op de site kun je met hun AR-tool kijken of je spullen in hun pakketje passen. Door de transparantie van het doosje aan te passen en je spullen in de projectie te leggen kun je kijken welk type doosje het beste past. Als we kijken naar meer functionele toepassingen van AR is de discussie op het blog van Diana den Held om AR in te zetten voor Cradle to Cradle, zeker een aanrader.

AR wordt wat mij betreft pas echt interessant, wanneer het toegepast wordt via de mobiel in combinatie met beeldherkenning. Voorbeelden zoals Wikitude en Enkin geven iets meer een beeld van hoe we in de toekomst dit soort mogelijkheden kunnen toepassen. Het vastzitten achter een beeldscherm met een webcam is in heel veel opzichten toch behoorlijk beperkend.

Lees meer over:

Deel via