25 :: Oud en Nieuw
Trendwatcher Thimon de Jong kijkt terug op de trends van afgelopen jaar en kijkt vooruit naar de tijd die komen gaat.
Tekst: Matthijs van der Pol Beeld: Leendert Mulder
Thimon de Jong (31) houdt voor Trendsactive nauwlettend de laatste sociaal-culturele trends in de gaten en is een van de jongste trendwatchers van Nederland. Samen kijken we terug op de trends van afgelopen jaar en vooruit naar de tijd die komen gaat. ‘Als je eenmaal ongewenst naakt op internet hebt gestaan is dat een leermoment.’
Na Al Gore’s klimaatfilm uit 2006, schoot het groene bewustzijn succesvol wortel. Gooit de kredietcrisis roet in het eten?
Al Gore heeft de wereld een groene bril opgezet. Mensen zien nu overal terug wat hij gezegd heeft. De klimaatproblemen zijn nu even minder prominent in het nieuws, maar dat is slechts een kwestie van tijd. Voedsel- of olietekorten blijven tenslotte nog wel even bestaan. Het is overigens een misverstand dat ‘groen’ duur is. De grote bedrijven komen daar langzaam maar zeker achter. Ikea bespaart zeven procent op hun brandstofkosten door efficiënter te verpakken. HP recyclet computers en Coca Cola-flessen. De hand op de knip zal groener produceren juist stimuleren in plaats van afremmen.
Netwerksites, door bezoekers gegenereerde content en crowdsourcing; Jan en Alleman heeft zich op de 2.0 belofte gestort. Hoe veel socialer kan het web nog worden?
Voor veel ouderen zijn de netwerksites nu nog te ingewikkeld. Er gaan ongetwijfeld speciale sites voor ouderen ontwikkeld worden, zodat ze met elkaar maar ook met hun kleinkinderen kunnen communiceren. Bij de jongeren is de rek er een beetje uit. User generated content gaat de sprong van het web naar de oude media maken, zoals tijdschriften, kranten en tv, dat gebeurt nu nog minimaal. Bedrijven die ideeën uit een doelgroep willen halen, zullen nog gerichter op zoek kunnen gaan als de technologie daarvoor zich verder ontwikkeld. Nog een sociale trend: location based social networking waarbij persoon en plaatsbepaling aan elkaar gekoppeld gaan worden. Zo weet je altijd of je vrienden in de buurt zijn.
Via gekoppelde bestanden of vrijwillig opgebouwde profielen vertellen we steeds meer over onszelf. Wat doet dat met onze opvatting over privacy?
Door schade en schande wordt men wijs. Als je eenmaal ongewenst naakt op internet hebt gestaan, is dat een leermoment. Men wordt dus bewuster van wat men van zichzelf laat zien. Een profiel wordt meer een zorgvuldig samengesteld visitekaartje, waarin je precies dat laat zien wat je wilt laten zien. Potentiële werkgevers of nieuwe liefdes kijken mee.
Wat is dé voorspelde maar niet uitgekomen toekomstvisie van afgelopen jaren?
Customized zou het helemaal worden met Nike ID en t-shirts volgens eigen ontwerp. Uiteindelijk blijkt dat mensen eigenlijk wel genoeg hebben aan de enorme diversiteit waar ze toch al uit konden kiezen. Ze maken een keer gebruik van zo’n dienst en dan is de gimmick er voor de meesten wel van af.
Gaat Twitter de functie van het weblog overnemen?
Als je je blog gebruikt om je omgeving op de hoogte te houden van triviale zaken als ‘waar ben ik mee bezig’ wel. Langere verhalen of intellectuele gedachtes passen echter maar moeilijk in de beperkte ruimte die Twitter biedt.
Door de iPhone is aanraken gewoon geworden bij de bediening van een interface, is dat een trend?
De trend is gebruiksgemak, en aanraakbediening zorgt daarvoor. Wat we komende jaren in producten gaan zien is echt goed werkende spraakherkenning. Google heeft een gratis nummerinformatielijn in Amerika. Het doel daarachter is het testen van hun software met zo veel mogelijk verschillende stemmen. Als dit eenmaal goed werkt, betekent dat een revolutie in bedieningsgemak. Zo kan je dan bijvoorbeeld met spraak allemaal informatie opzoeken terwijl je auto rijdt.
Dit artikel verscheen in Bright 25.