De razendpopulaire game Fortnite levert nieuwe supersterren op. "Jongeren die vroeger presentator wilden worden, zien nu een gamer als Ninja als voorbeeld."
Werden mainstream-supersterren als acteurs, zangers en presentatoren eerder al door vloggers van de troon gestoten, nu gebeurt dat ook door gamers. Zo is gamer Ninja nu razendpopulair, door het spelen van het immens populaire spel Fortnite. Honderd spelers worden in dit spel op een eiland gedropt en vechten tegen elkaar tot er nog maar een iemand is overgebleven.
5 miljoen per jaar
Op Twitch, samen met YouTube Gaming het grootste videoplatform voor games, is Ninja de meest bekeken speler. Volgens zakenblad Forbes heeft hij 4 miljoen volgers, waarvan er 160.000 betalen om hem te zien. Per kijker levert hem dat 3,5 Amerikaanse dollar op. Samen met donaties die hij van fans krijgt en de YouTube-inkomsten brengt hem dat op zo'n 5 miljoen per jaar.
Volgens Ward Geene, van het eSport-adviesbedrijf Vonn Pierre, is er een belangrijk verschil tussen gamers en eSporters. Iemand als Ninja is een gamer, legt hij uit. "Een entertainer. Jongeren die vroeger presentator wilden worden, zien nu een vlogger of gamer als Ninja als voorbeeld. Je kunt het vergelijken met de fitboys en fitgirls die recreatief fitnessen, dat vervolgens delen via sociale media en daardoor volgers krijgen. Dit zijn geen professionele sporters; ze doen niet mee aan wedstrijden."
eSports
eSporters daarentegen zijn de Arjen Robbens en Max Verstappens van deze wereld, vertelt de eSport-expert. "Ik denk dat het voor steeds meer mensen duidelijk wordt, ook voor ouders, dat eSporter een valide carrièrekeus is. Maar dan moet je er wel echt goed in zijn."
Het geld dat in gaming omgaat groeit namelijk behoorlijk. Wereldwijd is de omzet van de game-industrie 100 miljard euro per jaar. Volgens marktonderzoeker Newzoo groeit dat bedrag in 2019 naar 118 miljard. eSports levert een belangrijke bijdrage hieraan. Volgens SuperData trekken eSports-wedstrijden 154,3 miljoen unieke kijkers per jaar. In Nederland zijn dat er zo'n 879.000. Epic Games stelde maar liefst 100 miljoen dollar per jaar beschikbaar voor Fortnite-toernooien die later dit jaar moeten beginnen.
Fortnite
Toch kunnen veel eSporters nog niet direct van de inkomsten van toernooien leven. Daarom vloggen ze ernaast als bijverdienste. "Nederlander Thijs Molendijk is bijvoorbeeld derde geworden tijdens het WK Hearthstone, maar daarnaast verdient hij geld met het maken van gaming content voor zijn eigen kanaal. Dat kun je vergelijken met Cristiano Ronaldo die op een YouTubekanaal trucjes laat zien. Het is een topsporter die bijverdient."
Geene denkt dat Fortnite de game is die eSports mainstream gaat maken. "De meeste games zijn heel complex, maar dit concept is heel simpel. Daarnaast is het ook nog eens leuk om naar te kijken. Anders dan in de meeste games hebben spelers maar een leven. Dat levert een adrenaline-rush op. Het is continu: hij dood, of ik."