Bird brengt e-step naar Nederland, maar rondsjezen mag niet

3 augustus 2018 om 04:50
Laatste update: 3 augustus 2018 om 07:05

Na auto's en fietsen richten jonge bedrijven zich op de volgende 'rage' in deelbare vervoersmiddelen: de elektrische deelstep. Het Amerikaanse Bird vestigt zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam en wil ook hier het steppen groot maken. Er is alleen ėėn probleempje: elektrisch steppen mag niet zomaar in Nederland.

Bird is een jaar oud, maar wist in Amerika al zeker 415 miljoen dollar (355 miljoen euro) op te halen bij investeerders, waaronder het Amerikaanse Sequoia Capital. Het bedrijf werd opgezet door ex-Uber medewerker Travis VanderZanden en wordt inmiddels gewaardeerd op zo'n 4 miljard dollar. Het heeft daarmee op recordtempo de unicorn-status bereikt.

Woensdag maakte het bedrijf bekend de eerste stappen buiten de Verenigde Staten (VS) te zetten, in Parijs en Tel Aviv. Daar lopen op dit moment twee pilotprojecten met tussen de vijftig en honderd steps die op verschillende 'verzamelplekken' in de steden zijn te huren via de app. Daarvoor betaal je een euro per keer en nog eens 15 cent per uur.

Stilletjes naar Amsterdam

Opvallend genoeg vestigt Bird stilletjes zijn EMEA-hoofdkantoor in Amsterdam. Hoofd van de operatie in deze landen is voormalig Uber-medewerker Patrick Studener, die een paar maanden geleden al in de hoofdstad neerstreek. De Nederlandse tak van het bedrijf moet worden geleid door ondernemer Jonatan de Boer.

De Boer bevestigt desgevraagd dat Bird zijn Europese tak gaat leiden vanuit Amsterdam, maar wil niets kwijt over de plannen voor Nederland. "Over de lancering in Amsterdam kan ik nog niets zeggen", laat hij weten. Ook andere vragen wil hij op dit moment niet beantwoorden.

Geen vergunning

De Amerikaanse afdeling van Bird blijft ook stil, er wordt niet gereageerd op verzoeken van RTL Z om vragen te beantwoorden. Dat is misschien ook niet gek, want e-steppen mag niet zomaar in Nederland. En de concurrentie zit Bird op de nek: het Amerikaanse Lime kreeg recent een miljoeneninvestering van Uber en zet zijn zinnen ook op de Europese Markt.

Bird wil volgens de gemeente Amsterdam graag steps in de stad verhuren, maar dat gaat niet zonder vergunning. De stad is geen uitgesproken fan van een wildgroei aan deelvervoerders, daarom geldt een verbod op commerciële initiatieven. Het aantal bedrijven wordt gereguleerd. "We willen de openbare ruimte beschermen", zegt woordvoerder Wouter Keuning.

Bijzondere bromfiets

Er is nog een obstakel: elektrische steps die rijden op oplaadbare batterijen zijn alleen op de openbare weg toegestaan als ze door de minister van infrastructuur zijn aangewezen als 'bijzondere bromfiets'. Dat is nog niet gebeurd.

"Mochten de steps die aanwijzing krijgen, dan zullen de berijders zich moeten gaan houden aan de regels voor snorfietsers", weet Keuning. De step moet zijn goedgekeurd door registratiedienst RDW en moet verzekerd zijn. Ook moet de bestuurder minimaal 16 jaar zijn.

Swheels2Go: al jaren bezig

Bij de Amsterdamse startup Swheels2Go weten ze daar alles van. Oprichter Jair van der Reis Cohen zegt al drie jaar bezig te zijn met zijn e-stepbedrijf. Hij hoopt een step te ontwikkelen die aan alle regels voldoet. "We zijn nu zo ver dat we in samenwerking met een Chinese partij een fabriek kunnen starten. Begin volgend jaar willen we onze dienst lanceren."

Van der Reis Cohen hoopt ook op een vergunning van Amsterdam, een beslissing die aan het einde van het jaar moet vallen. "Amsterdam is er zwaar op tegen dat de steps zomaar overal kunnen worden gedumpt. Er komt daarom een slot op onze step. Ook kunnen we zien wie de step waar achterlaat."

Steps worden overal gedumpt

Dat hebben de steps van Bird, gemaakt door het Chinese Xiaomi, nog niet, weet de Nederlander. Die steps kunnen overal worden achtergelaten. Bird bouwde in Amerika al de reputatie op zonder pardon duizenden steps los te laten in steden, tot woede van veel autoriteiten.

Op de Europese markt lijkt het bedrijf echter weg te blijven van ongeregeldheden. Studener zei tegen The Verge dat Bird ervoor wil zorgen dat het binnen de kaders van de wet opereert. Volgens Van der Reis Cohen is dat hier ook de enige weg voorwaarts.

"Het gaat hard met alles op het gebied van elektrische mobiliteit", zegt hij. Veel zaken zijn nog niet gereguleerd, daarom moet je samenwerken met de autoriteiten."

Bright testte de elektrische step van Xiaomi