De Nederlandse hyperloop-startup Hardt heeft met een investeringsronde opnieuw een flink bedrag opgehaald om te werken aan een Europese hyperloop. Een Europees innovatiefonds voor duurzame energie steekt 5 miljoen euro in het Delftse bedrijf.
Hardt gebruikt het geld van innovatiefonds InnoEnergy onder meer om te investeren in een Europees hyperloopsamenwerkingsverband. Daarnaast maakt Hardt bekend dat het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn, Continental en Engie Laborelec ook in het consortium stappen dat eerder dit jaar werd opgericht op initiatief van Hardt. Andere partijen die zich toen aansloten zijn onder meer bouwbedrijf BAM, Tata Steel en scheepsbouwer IHC.
De hyperloop is een vervoersysteem van buizen waar voertuigen of cabines die worden aangedreven door magneten doorheen razen. Omdat er bijna geen lucht in de buizen zit, is de weerstand extreem laag en kunnen zeer hoge snelheden worden bereikt.
Nieuwe fase
Hardt-medeoprichter Tim Houter ziet de investering als het begin van een nieuwe fase in de ontwikkeling van hyperloop. "Het benadrukt het belang en de urgentie om te investeren in de ontwikkeling van een schoner en beter alternatief voor transport over lange afstanden", zegt Houter. Hij hoopt bovendien dat er nog meer investeerders instappen.
Hardt ontstond toen vier studenten van de TU Delft een ontwerpwedstrijd voor een hyperloopcabine wonnen. Die wedstrijd werd georganiseerd door SpaceX, een van de bedrijven van Tesla-oprichter Elon Musk. Kort daarop staken de NS en investeringsfonds Uniq ieder 300.000 euro in het bedrijf.
Gregory van der Wiel
Eerder dit jaar kondigde Hardt ook al een succesvolle investeringsronde te hebben afgerond. Toen staken onder anderen Exact-oprichter Paul van Keep en profvoetballer Gregory van der Wiel geld in het bedrijf.
In totaal ging het om 1,3 miljoen euro, voornamelijk voor het aantrekken van talent om een testomgeving te kunnen bouwen in de Flevopolder.