Duurtest Hyundai Kona Electric review test tesla model 3 nederland
Auto-review ??

Review: de beste koop onder de elektrische auto's

15 november 2018 om 13:58
Laatste update: 18 november 2018 om 09:40

Bright testte vier weken de elektrische Hyundai Kona. Geen elektrische auto onder de 60.000 euro kan op tegen deze Hyundai van 40.000 euro.

Bekijk de review:

De belangrijkste vernieuwing in de elektrische Hyundai Kona is de grote 64 kWu-accu in combinatie met een bijzonder minimaal verbruik. De Kona weet veel kilometers uit de accu te persen en wint ook veel weer terug bij het afremmen.

We reden er mee naar België en terug, en hadden daarbij een bereik van net geen 400 kilometer op de heenweg en 418 kilometer op de terugweg. Met 120 km/u op de cruise control. Dat is natuurlijk leuk, maar met 300 kilometer bereik waren we er ook gekomen, want een mens moet toch lunchen en de Fastned-laders staan tegenwoordig overal. Dat bereik was dan ook niet het hele verhaal.

Zorgeloos

Het bereik past bij de totale ervaring die de auto biedt: zorgeloosheid. Dat zou ik op de brochure zetten. Je rijdt zonder CO2 uit te stoten, op groene energie, lange afstanden, waarbij je achter het stuur weinig hoeft te doen. Want ook op het gebied van autonoom rijden is de Hyundai een stuk prettiger dan de meeste auto's met radar cruise controle en rijstrookhulpjes. Over het algemeen zijn die systemen nog vaak ingericht op het voorkomen van ellende, in plaats van het helpen soepel te rijden. Ze grijpen vaak pas laat in om je te corrigeren. De Kona lijkt je beter te helpen. Hij is (als je het systeem aan hebt staan) constant zelf aan het sturen om de auto in het midden van de weg te houden. Als jij zelf invloed wilt hebben, hoef je niet te vechten met het systeem.

Hoe de Koreanen het precies voor elkaar hebben gekregen, weet ik niet, maar achter het stuur heb je niet het idee dat je heel erg overgenomen wordt en niets meer hoeft te doen. Tegelijkertijd merk je wel dat je consequent de rijstrook volgt en de voorganger op gepaste afstand volgt. Hier zouden de Europeanen wel eens een onderzoek naar mogen doen, want de meeste systemen die het rijden ondersteunen willen constant bevestiging dat je het stuur in handen hebt. Zo moet je soms op een rechte weg toch even een stuurbeweging maken omdat de auto in paniek is en denkt dat je er niet meer bij bent. In de Hyundai heb je dat allemaal niet. 

Eén groot nadeel

Ik zou de Kona dan ook aan iedereen willen aanraden, ware het niet dat er één potentiële dealbreaker is: de ruimte. De Hyundai is niet een auto in het grootste segment en dat merk je aan niets, behalve aan het formaat. Ben je groter dan 1 meter 80, dan hebben je achterpassagiers het niet heel ruim. Ook de kofferruimte houdt niet over. Dat is gek, omdat een elektrische auto in principe veel compacter gebouwd kan worden dan een met brandstof aangedreven wagen.

De Opel Ampera E bijvoorbeeld heeft van buiten de afmetingen van een Corsa en van binnen de afmetingen van een Astra. De Ampera E is echter ontwikkeld als een elektrische auto, de Kona is er ook in een versie met een verbrandingsmotor. Dat kost je liters aan binnenruimte. Hetzelfde zal helaas gelden voor zijn halfbroer die later op de markt komt: de Kia e-Niro, die we ook hopen te testen.

Heb je niet meer ruimte nodig dan deze Hyundai Kona je biedt, dan heb je er een geweldige auto aan. 

Kijk ook: duurtest Hyundai Kona Electric

Meer video's over elektrische auto's? Abonneer je op het Bright YouTube-kanaal

Volg de auto-duurtests

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Wekelijks beschrijft hij zijn ervaringen. Volg de updates