Bezoekrecord

Dit beleefden 22.500 bezoekers op Bright Day

Bezoekersrecord voor techfestival Bright Day
25 november 2018 om 22:41
Laatste update: 26 november 2018 om 21:00

Bright Day, het grootste techfestival van Nederland, vond dit weekend plaats in de Expo Haarlemmermeer en behaalde een recordaantal bezoekers. Meer dan 22.500 bezoekers genoten van beroemde robots, populaire gamers, futuristische voertuigen en slimme gadgets.

Bright Day 2018 in vogelvlucht:

Hoofdgast op Bright Day was de meest menselijke robot ter wereld, robot Sophia. Zij werd op het hoofdpodium geïnterviewd door Bright-presentatrice Anna Gimbrere over kunstmatig intelligentie, robotica en haar indruk van mensen. "Sophia was bijdehanter dan ik had gedacht. Ze reageerde soms erg gevat op vragen uit het publiek", aldus Gimbrere.

Tijdens Bright Day werd bekend dat consumenten volgend jaar een kleine versie van Sophia kunnen kopen voor 'enkele honderden euro's'. 

Erwin van der Zande, hoofdredacteur Bright.nl, blikt terug op een mooie achtste editie: "Best. Bright. Day. Ever. Het techfestival biedt zowel fans als friends en families een dag vol vernieuwing die uniek is in Nederland. Demo’s, shows, talks, testlanes, expo's, de bezoekers hebben zichtbaar genoten."

In gesprek met robot Sophia en haar maker:

Populaire gamers

Jonge Bright Day-bezoekers kwamen massaal naar de Fortnite-sessies van de populaire Nederlandse YouTube-ster Roy Beszelsen, op internet bekend als Royalistiq. "De sfeer zat er goed in. Er werd hard gejuicht", zegt Beszelsen.

Professionele gamers streden tijdens Bright Day om een prijzenpot van 20.000 euro bij het ESL Dutch Championship. De beste Nederlandse spelers van de games Rainbow Six: Siege, League of Legends en Counter-Strike: GO waren in actie te zien. "Door de ESL Dutch Championship-finales tijdens het grootste techfestival van Nederland te organiseren, hebben we duizenden bezoekers kennis laten maken met esports. Het is voor ESL interessant om nieuwe doelgroepen te bereiken en te informeren over de sport van de digitale generatie. Deze nieuwe vorm van entertainment is niet meer weg te denken op dergelijke evenementen", aldus Jaap Visser, CEO van ESL Benelux. 

Ook organiseerde Nokia Mobile op Bright Day de kwalificaties voor het NK Snake, het eerste Nederlandse kampioenschap met de klassieke Nokia-game. Nintendo demonstreerde zijn nieuwste Labo-knutselkit voor de Nintendo Switch en de nieuwe Super Mario Party-game.

'Fortnite-koning' Royalistiq op Bright Day

Defensie-innovaties

Het ministerie van Defensie presenteerde op Bright Day meerdere innovaties. "Bright Day is bij uitstek de plek om de bezoeker kennis te laten maken met de laatste innovaties van Defensie. Dat is te zien aan de hand van onze drones, robots, slimme voertuigen, gesimuleerd trainen en nog veel meer. Wij beschermen wat ons dierbaar is. De belangstelling was groot en de interactie was super", aldus Kris Manders, campaignmanager van Defensie.

Zaterdagavond

Tijdens 'Bright Day @ Night' was er een volledig programma op de zaterdagavond, met als speciale gastspreker de Nederlandse ontwerper Daan Roosegaarde. Hij vertelde over zijn project Space Waste Lab om aandacht te vragen voor het groeiende probleem van ruimte-afval. 

Samsung liet bezoekers zijn eerste 8K-tv zien: een QLED-tv met 33 miljoen pixels, die met kunstmatige intelligentie de beeldkwaliteit opwaardeert. Tesla was aanwezig met zijn elektrische auto's en gaf een presentatie over de overgang naar duurzame energie.

Bright Day wordt georganiseerd door Bright en RTL Live Entertainment en wordt geproduceerd door Fjuze.

Lees hier alle artikelen over Bright Day.

Volg onze social kanalen: Facebook, Twitter en Instagram.

En abonneer je op het Bright YouTube-kanaal

Getest op Bright Day: stoere e-bike Super 73