Alleen dit jaar al zou er in Nederland rond 200.000 euro zijn gestolen door middel van frauduleuze berichten via WhatsApp. Dit zijn slechts de gemelde diefstallen.
Dat meldt Security.nl, dat navraag deed bij de Fraudehelpdesk. De helpdesk kreeg dit jaar 430 meldingen, waarvan 99 mensen daadwerkelijk ten prooi zijn gevallen aan criminelen. Zij leden een schade van gemiddeld 2000 euro.
Nepfamilie
Het gaat om criminelen die zich voordoen als een familielid van het slachtoffer. Ze zeggen dringend geld nodig te hebben, met de belofte om het snel terug te betalen. De fraudeurs maken een WhatsApp-account aan met de foto van het familielid. Vaak weten de criminelen ook hoe de familieverhoudingen zitten en zijn ze op de hoogte van de toon waarmee de gesprekken verlopen.
Zo noemt de Fraudehelpdesk het voorbeeld van een slachtoffer die werd benaderd door zijn 'neef'. Na een lang chatgesprek vraagt hij om geld omdat hij problemen heeft bij de bank en hij bang is dat hij zijn bedrijf moet dichtgooien. Het slachtoffer betaalt 2500 euro. Daarna komt de 'neef' terug met nog twee facturen die direct betaald moeten worden. Het slachtoffer betaalt nog eens 6500 euro.
De helpdesk adviseert nooit te betalen naar aanleiding van alleen berichtjes. Vraag altijd om een persoonlijk gesprek, een telefoongesprek of desnoods een gesproken bericht.